Offentliggjort den: 05. maj 2022

OUTDOOR-dage i Støvring

Forgangne weekenden blev godt brugt med fokus på OUTDOOR, natur og jagt. En flok frivillige fra Støvring og Omegns Jagtforening og et par koordinatorer fra Danmarks Jægerforbunds kreds 1 fik leget lidt med et koncept, sammensat af ny jagtsti, følekasser, bueskydning, hunde og navnlig en masse gode snakke.

Tekst og Foto: Jørgen Haller

Omkring 100 familier tog en lærerig tur på jagtstien og fik masser af information om nogle af de mest populære dyr, da frivillige fra Støvring og Omegns Jagtforening og et par koordinatorer fra Danmarks Jægerforbunds kreds 1 inviterede alle interesserede i den forgangne weekend. Dagens koncept var et sammensurium af ny jagtsti, følekasser, bueskydning, hunde og navnlig en masse gode snakke.

Sammen med spørgsmål om dyrene fik gæsterne udleveret et hæfte med gode opskrifter fra Danmarks Jægerforbund. Det var overraskende påskønnet af ikke-jægere. Ved at bruge 3D-dyr fra bueafdelingen fik både store og små en bedre fornemmelse af størrelsen på dyrene. Og det forlyder, at ganske mange lige fik taget en selfie med ulven.

Følekasserne giver både børn og voksne lejlighed til lidt gys over det ukendte. Især kassen hvor mulighederne kun var: En tunge fra rådyr, en regnorm eller en ål ... De familier, der havde læst grundigt på informationen om rådyret, havde en klar fordel. Vi ville gerne have vist lidt hundearbejde, men da vi i sidste øjeblik blev flyttet til en fodboldbane, gav det ikke så meget mening. Til gengæld blev hundene klappet i rigt mål og børnene fik lov at prøve kapløb med en jagthund.

Og mens ungdommen skød med bue og pil, så havde vi en god lejlighed til at tale om natur og jagt med deres forældre. Mange vil helt sikkert følge vores opfordring til at spørge den jæger, de alle kender, om muligheden for at få noget vildtkød.

Skarpt fokus på juniorerne i Kreds 1

- Juniorerne er fremtiden, og deres generation har opgaven med at bære historien om jagt og natur videre til de næste. Selvom det i første omgang er os jægere, der lærer fra os, så bliver vi også “skubbet til” i mødet med de unge og deres familier, og det har vi brug for. Det er med til at skabe et stærkt fundament for forståelsen for natur og jagt i fremtiden, siger Grethe Jakobsen kredsformand i kreds 1.

Hun tilføjer:

- Vi håber at rigtig mange juniorjægere, deres venner og familier vil deltage i de arrangementer vi holder i kredsen, heriblandt Juniordag i Aalborg, nyjæger- og juniorjægerdag i Flejsborg og endelig Jagt, Natur og Fiskedag ved Vandet Sø i Thy.

Hold øje med kredsens facebookside, hvor det bliver slået op.