Offentliggjort den: 08. december 2022

Effektive fynske GPS-mårhunde

I alt seks GPS-mårhunde udgør Naturstyrelsens øjne og ører på Fyn. Og de er ganske effektive "hormonfælder" for nyindvandrede jyske artsfæller. Men der er fortsat brug for jægernes opmærksomhed - både på jyllandssiden af Lillebælt og på øerne.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen

Naturstyrelsens indsats for at friholde Fyn for yngelende mårhunde ser ud til at lykkes ganske godt. Efter en lang periode uden nye kontakter, har øens i alt seks såkaldte GPS-mårhunde netop afsløret en ny artsfælde på Nordfyn. Og synd for ham - for det døde han nemlig af. Den steriliserede hun, forsynet med GPS-halsbånd, har nemlig stadig intakt hormonproduktion og dermed sine naturlige instinkter i behold. Det sikrer, at hun stadig gerne vil arbejde for at finde en partner, men at de ikke kan sætte hvalpe.

Da GPS-mårhunden i sidste uge gav tegn på at have fundet en partner på Nordfyn - det skete ved at den ophørte med at vandre - var Naturstyrelsens skovløber Peter Bülow Hansen, fuldtidsansat ekspert i styrelsens mårhundeprojekt, hurtigt på pletten og fik hannen aflivet. De seks GPS-mårhunde består i øvrigt af både hanner og tæver.

Episoden på Nordfyn er et godt eksempel på hvorfor indsatsen skal fastholdes – særlig i områder med få eller ingen mårhunde. Sidste år blev der ikke fundet vilde mårhunde med Naturstyrelsen GPS-dyr på Fyn, og ifølge Miljøstyrelsen er det i høj grad den massive indsats, leveret af de mange frivillige jægere på jyllandssiden af Lillebælt, der er med til at reducere risikoen for spredning af mårhunde fra Jylland til Fyn.

Det er stadigvæk meget vigtigt at have øjnene med sig, når man er på jagt på Fyn. For det er ikke nødvendigvis alle mårhunde, der vil binder sig til en GPS-mårhund. Sidder der f.eks. et etableret par på Fyn, bliver de ikke afsløret af et GPS-dyr. Det vil kun blive opdaget, hvis jægere eller andre naturbrugere råber vagt i gevær.

Skulle du se en vild mårhund på Fyn eller øerne, så kontakt Danmarks Jægerforbund eller Mariann Chriel, specialkonsulent i Miljøstyrelsen, på mail machr@mst.dk. Mårhunde med GPS-sendere kan altid kendes på de gule reflekshalsbånd. Nedlægges der mårhunde på Fyn, så læg det i Naturstyrelsens fryser, så der kan udtages materiale til senere DNA-undersøgelse.