Offentliggjort den: 30. oktober 2019

Programmet for DM i Vildtmad er klar

Smagsprøver, bueskydning, hundshows og rundvisninger. Der er mange ting at vælge mellem, hvis du besøger Det Grønne Museum til DM i Vildtmad på søndag. Og som medlem af Danmarks Jægerforbund får du gratis entré på dagen.

Tekst: Andreas Thørring Bastrup
Foto: Søren Gammelmark

Lav din egen pil. Vær med til at flå og tilberede et dådyr. Smag på Danmarks bedste vildtprodukter. Eller kig med, når nogle af Danmarks bedste kokke tilbereder lokalt vildt. Der er mange ting at vælge mellem, hvis du besøger Det Grønne Museum på søndag. Her afholder Foreningen Vildt Gastronomi nemlig DM i Vildtmad – en dag fyldt med mad, jagt og natur.

Du kan se hele programmet for DM i Vildtmad 2019 herunder.

Det koster 90 kr. i entré til museet at deltage i arrangementet. Der er dog gratis adgang for børn under 18 år samt medlemmer af Danmarks Jægerforbund. Som medlem skal du blot vise dit medlemskort (fysisk eller digitalt) i indgangen.

Skal sætte fokus på vildt som spise

Formålet med DM i Vildtmad er at sætte fokus på vildt som spise. For selvom vildt både er naturligt, sundt og lokalt, er der mange, som aldrig smager vildt, og mange, som ikke ved, hvordan de skal tilberede vildtkød. Derfor skal arrangementet vise, hvordan vildtkød både kan bruges på det højeste gastronomiske niveau, hvordan det kan laves til nem mad som pølser eller færdigretter, og hvordan man selv kan tilberede de hjemme i sit egen køkken.

- Vildt er blevet en demokratisk råvare, som ikke længere tilhører overklassen. I dag har omkring 200.000 jægere mulighed for at høste af naturens overskud – både på land og til vands – og vi har brug for at danskerne får deres øjne op for hvor delikat og lækker en råvare, vildtkød er, fortæller Bettina Buhl, museumsinspektør med ansvar for mad og måltidets kulturhistorie ved Det Grønne Museum.

Når gæsterne tager hjem efter en dag med vildtet i centrum, kan de tage inspirationen med hjem i deres egne køkkener. Ved slutningen af arrangementet får gæsterne nemlig muligheden for at få enten en and eller en fasan inklusive opskrift med hjem. Helt gratis!

Du kan læse mere om DM i Vildtmad på www.dmivildtmad.dk og følge med på Facebook og Instagram.