Offentliggjort den: 06. maj 2017

Årets jagtforening 2017

Der er ikke lige så stor fokus på uddelingen af prisen som Årets jagtforening, som der er på uddelingen af Oscars – i hvert fald ikke endnu. Men det var alligevel under stor spænding og mange klapsalver, at sløret for lidt siden blev løftet for, hvilken jagtforening under Danmarks Jægerforbund der på forbundets igangværende repræsentantskabsmøde i Fredericia er blevet udnævnt til Årets jagtforening. Den dynamiske vinder af titlen blev fynske Ejby-Harndrup og Omegns Jagtforening.

Tekst: Carsten Dahl-Hansen
Foto: Max Steinar

Hver af Jægerforbundets kredse har haft mulighed for at udpege en kandidat til titlen som Årets jagtforening. Derefter har kredsen skullet præsentere kandidaten i en skriftlig indstilling til Medlems- og rekrutteringsudvalget, som så har kvalificeret og prioriteret de indstillede med henblik på at besætte 1.-, 2.- og 3.-pladsen.

I år var jagtforeningernes forudsætning for at blive valgt, at de skulle have haft fokus på at udvikle en stærk og frivillig organisation og derfor burde have arbejdet systematisk og synligt med mindst fire af følgende kriterier:

Hvervning af medlemmer

Hvervning og uddannelse af nye tillidsfolk

Udvikling af nye jagtfaglige aktiviteter

Bidraget til et konstruktivt samarbejde i Jægerrådet

Bidraget til et tættere samarbejde med lokalsamfundet, herunder deltaget i eller tilbudt aktiviteter for ”Familien Danmark”

Haft et direkte samarbejde med kommunen, som har medvirket til synlighed.

– På vegne af Medlems- og rekrutteringsudvalget vil jeg gerne se formændene for følgende foreninger på scenen, sagde udvalgsformanden, Leif Bach, mens repræsentantskabet holdt vejret: – Næstved Jagtforening, Aaby Sogns Jagtforening og Ejby-Harndrup og Omegns Jagtforening.

De delegerede klappede begejstrede i hænderne, mens repræsentanter fra de tre foreninger entrede scenen. Snart kunne Leif Bach afsløre, at Næstved Jagtforening fik både 3.-pladsen, 5.000 kr. og en karaffel, mens Aaby Sogns Jagtforening erobrede 2.-pladsen, 10.000 kr. og en karaffel, hvorfor Ejby-Harndrup og Omegns Jagtforening altså blev Årets jagtforening, bl.a. fordi foreningen er meget aktiv inden for samtlige de længere oppe nævnte kriterier. Med hæderen fulgte 15.000 kr. og 10.000 kr. til indkøb af beklædning.

Foreningens formand, Kenneth Elkrog, var naturligvis glad for titlen som Årets jagtforening, og han har bl.a. fremhævet, at udover en række årligt tilbagevendende klubaktiviteter, medvirker undervisning af nye jagttegnsaspiranter – med en høj beståelsesprocent – etablering af nyt klubhus, udvikling af nye jagtfaglige aktiviteter, såsom tre-d-buebane, afholdelse af konkurrencer, deltagelse i ”Naturens Dag” og god udnyttelse af hjemmeside og Facebook mv. til, at foreningen får meget omtale og løbende får nye medlemmer.

Med andre ord er foreningen en meget værdig vinder af titlen som Årets jagtforening.