Sommersol over landsskuet i Herning

Torsdag, 02. jul 2015

I de kommende tre dage er der på mere end én måde fuldt blus på i Herning. Det årlige Landsskue løber af stablen, og vejrudsigten er intet mindre end fremragende. Da skuet åbnede torsdag klokken 9, fyldtes det store område også hurtigt af tusindvis af besøgende.

Mange har deres favoritter blandt de cirka 2.500 udstillere, som de skal besøge, og her er Danmarks Jægerforbunds stand ingen undtagelse. Det er de flittige frivillige fra kreds 2, som igen løfter opgaven med at formidle jagt og jægere til Familien Danmark. Ikke færre end 28 frivillige - plus løst indskrevne - var på plads i og ved det store telt, som er centrum for jægerne, eller ude at passe en af de mange opgaver, som skuet byder på.

Som sædvanligt er det kredsformand Knud Pedersen, som er krumtappen for de mange aktiviteter, og han lægger ikke skjul på, at det kan være en svær opgave at få tingene til at gå op i en højere enhed.

- Der er mange bolde i luften hen over de tre dage, og jeg kan have mine problemer med at få tingene til at lykkes fuldt ud, men nu er der jo også tale om lutter frivillig arbejdskraft, så det må vi tage med, erkender Knud Pedersen.

Landsskuet var for hans og flere tilrettelæggeres vedkommende startet uger i forvejen. Og onsdag eftermiddag havde han og en halv snes andre brugt på at gøre tingene helt klar til det store rykind.

Minus slik

Torsdag var der som altid i tusindvis af børn på stævnepladsen, idet alle lokalområdets børnehaver havde fået tilbuddet om at komme gratis ind og kigge på alle herlighederne. Dette har Danmarks Jægerforbund i høj grad indrettet sig efter.

Børnene kan gå en børnejagtsti med 16 lette poster, hvor besvarelserne er bygget op som en svarmulighed A eller B. Tidligere har man præmieret samtlige deltagere med små slikposer, men det er man gået fra, fordi der var en tendens til, at det mere var de søde sager end det var udfordringen med jagtstien, der trak, oplyser Knud Pedersen.

Igen i år råder man over Danmarks Jægerforbunds elektroniske skydebane, og som altid var det meget populært at afprøve sine evner som skarpskytte. Hjemmesidens udsendte kiggede med, da Jeppe Eskildsen og Martin Bøndergaard skulle forsøge sig. Ti skud skulle de hver affyre. Træffere bliver markeret med lyden af en smadret tallerken - sådan lyder det i al fald - men den liflige lyd af potteskår udeblev desværre fuldstændig for de to 11-årige kammerater.

- Men sjovt det var det, fastslog Jeppe Eskildsen alligevel overfor tilskuerne og lød grangiveligt som om, at det var ærligt ment.

Apporterer æg?!

Arrangørerne af landsskuet kan lide den variation af tilbud, som jægerne kommer med, herunder den stand i standen, som buejægerne står for. Derfor har arrangørerne hjulpet med at få store halmballer kørt på plads for at fungere som pilevolde.

Med buekoordinator Calle Mikkelsen i spidsen sørger buejægerne for, at alle interesserede kan få lov at afprøve deres evner som Robin Hood med det buejagtgrej, som Danmarks Jægerforbund råder over, og som man fra i år kan transportere rundt i landet i to nyindkøbte trailere. At skyde med bue er virkelig blevet "in", ikke kun blandt jægerne, men også i den brede befolkning som sådan. I slutningen af juli er der VM på dansk grund, og finalen afvikles såmænd lige foran Christiansborg den 1. og 2. august. Det var ikke al bueskydning torsdag på Landsskuet, som var i verdensklasse, men ung som gammel havde stor fornøjelse af at afprøve de moderne compoundbuer.

Fredag og lørdag vil der hver dag være mellem ti og femten hundeførere og hunde til sted på Jægerforbundets stand, som vil lave forskellige former for opvisning. Knud Pedersen håber, at man vil gentage en publikumssucces, hvor det går ud på at lade sin veldresserede jagthund apportere et hønseæg.

Samtlige tre dage vil duften af nygrillet krondyrkød bølge omkring Jægerforbundets store telt. Hjemmesidens udsendte overværede, hvordan to yngre cyklister målrettet fulgte deres næser, og lynhurtigt fik parkeret deres cykler for at gå målrettet mod grillen, hvor Lene Kristensen - formand for Munklinde og Omegns Jagtforening, Årets Jagtforening 2015 i kreds 2 - langede lækkerier over disken. Ledsaget af et lille glas jagtvin til de mere modne ganer.

Fredag er åbningstiden på Landsskuet kl. 9 til 17, lørdag kl. 9 til 16.30.