Trofæopmåling 2016.

Onsdag d. 14-12-2016 afholdt Danmarks Jægerforbund årets trofæopmåling i lokalerne hos A P Hellisen i Lobbæk. Flere af øens jægere havde taget turen til Lobbæk, for at få et eller flere trofæer opmålt, eller bare for at kigge og opleve den gode stemning der altid er ved disse arrangementer.

Det var, sædvanen tro, medarbejdere i Danmarks Jægerforbund, jagtkonsulent Fritz Heje Hansen samt Kenneth Jørgensen, der forestod årets trofæopmåling.

Der blev i alt opmålt 49 trofæer fra både ind og udland. For råbukke nedlagt på Bornholm, 21 i alt, opnåede 1 sølvmedalje og 8 bornholmske bukke blev opmålt til bronzemedalje. Årets antal samlede opmålinger er lidt lavere end sidste år, og specielt guld og sølvmedaljer for bornholmske råbukke er noget lavere end sidste år. I 2015 blev der fra Bornholm opmålt 4 guldmedaljer, 5 sølv og 4 bronze.

Der var også i år flere udenlandske trofæer, lige fra kronhjort, vildsvin, og råbuk. Det er bornholmske jægere som i større og større grad tager på både ind og udenlandske jagtrejser. Hele 11 trofæer af kronhjort var indleveret til opmåling, og bl.a. en meget stor og flot kronhjort nedlagt af Jesper Jensen i Ungarn, opnåede en flot guldmedalje.

ME.