Offentliggjort den: 05. juni 2017

Livsstilsmesse på Valdemars Slot.

Tekst: Paw Olsen
Foto: Paw Olsen & Michael Søgaard

I den netop overståede Pinse var der Livsstilsmesse på Valdemars Slot og ligesom sidste år, var Danmarks Jægerforbund Kreds 5 med.

Det hele startede lørdag formiddag hvor messen blev, for Jægerforbundets vedkommene, åbnet med jagthornsblæsning af Brobyblæserne.

Vejret var med os og snart strømmede folk ind over pladsen og ned til Jægerforbundets telte og aktiviteter.

Ved det store info-telt var der tændt op i grillen og folk kunne smage på de utroligt velsmagende hjortegrillpølser som der her blev tilberedt af bl.a. Kredsformanden Michael Søgaard
.

Inde i teltet kunne man også møde smilene og venlige folk fra kredsen som kunne svare på div. spørgsmål fra de besøgende og fortælle hvad Jægerforbundet kan og tilbyder. Ligeledes havde Hindsholm NaturAtelie en plads hvor de besøgende kunne blive klogere på hvordan konsevatoren arbejder.

Udenfor teltet kunne de helt små lave pandekager over åben ild, føle og gætte hvad der var i sansekasserne, ligesom de kunne save og hamre en fuglekasse sammen. Det var utroligt velbesøgt og gav vidst kun en blå finger eller to med på vejen. Der blev i alt fremstillet næsten 100 fuglekasser på de 3 dage og spist utroligt mange portioner pandekager, så her var der nok at se til og der var vidst ikke nogen der gik sultne i seng.

Det var dog ikke kun i og omkring pandekagerne og fuglekasserne at der var gang i den. Det var der også ved jagthundetrænerne og ved Bueskytterne. Hos først nævnte kunne folk komme forbi og få råd og vejledning omkring hundetræning og aktiviteter, ligesom de blev klogere på hvor meget der bliver gjort i hundetræning rundt omkring i vores lokale jagtforeninger. Ligeledes var der også her "fuldt hus" i de 3 dage messen varede.

Ved bueskytterne blev der trukket i strengende stort set hvert eneste minut. Her kunne folk nemlig prøve kræfter med de yderst effektive Compoundbuer.
Her var der sat skydeskiver og sikkerhedspilefang op, så folk forsvarligt og efter nøje instruks af de dygtige og passionerede buejægere, kunne skyde til måls.

Både lørdag og mandag blev der under publikums bevågenhed forlagt et par dådyr.
Der var dog nogle af de små som synes dette var lidt "ulækkert", men de fleste synes dog at det var ret spændende, at se hvordan vores mad egentlig ser ud inden den havner i frysedisken i den lokale butik.

På pladsen var også den lokale radiostation, Radio Diablo, som var forbi Jægerforbundets plads og det blev der denne video ud af:

Vi ses næste år!