Offentliggjort den: 25. oktober 2017

Bestyrelsesplads til DJ i Nationalpark Mols Bjerge

Miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen har netop udpeget bestyrelsen for den kommende firårige periode frem til 30. september 2021 i Nationalpark Mols Bjerge. Danmarks Jægerforbund har hidtil beklædt en plads i Nationalparkrådet, men nu har ministeren besluttet, at Danmarks Jægerforbund skal have sæde i den 11 mand store bestyrelse.

Tekst: Morten Sinding-Jensen, Danmarks Jægerforbund
Foto: Thomas Iversen og privatfoto.

Siden oprettelsen af Nationalpark Mols Bjerge i august 2009 har Danmarks Jægerforbund, også qua den geografiske beliggenhed på Kalø, været en aktiv spiller i nationalparken, og det har hele tiden været et ønske at udskifte rådspladsen med en bestyrelsesplads. Det er der således blevet arbejdet målrettet på de sidste par år.

- Jeg er på jægernes vegne meget glad for, at Danmarks Jægerforbund er blevet tildelt en plads i den nyudnævnte bestyrelse. Jeg mener også, at det er naturligt, da Jægerforbundet er Danmarks næststørste grønne organisation og alene i Syddjurs Kommune har ca. 1.200 medlemmer, udtaler hovedbestyrelsesmedlem Jens Bjørn Andersen, der er udpeget til nationalparkbestyrelsen.

Jægere og lodsejere

Jens Bjørn Andersen, der er bosiddende i området og mangeårigt bestyrelsesmedlem i Mols-Rønde Jagtforening, Jægerforbundets hovedbestyrelse, Jægernes Naturfond og Søsportens Sikkerhedsråd, er opmærksom på den nøglerolle, som jægerne har i forhold til lodsejerne.

- Som jægere er vi meget afhængige af et godt og tillidsfuldt forhold til lodsejerne. Derfor vil jeg naturligvis have et vågent øje på netop deres interesser, når vi tager fat på det egentlige arbejde i bestyrelsen. Mange jægere er i øvrigt også lodsejere inden for nationalparkens grænser, bemærker Jens Bjørn Andersen.

Klare mål for DJ’s bestyrelsesarbejde

- Jeg vil i mit kommende bestyrelsesarbejde være tro mod Jægerforbundets vision ”Mest muligt jagt og natur”. Det betyder, at vi skal skabe naturforbedringer, der både kan understøtte jægernes og den øvrige befolknings naturinteresser, og så vil jeg sikre formidling af jagt og vildtforvaltning som en naturlig aktivitet, siger Jens Bjørn Andersen og uddyber:

- Jeg vil arbejde for en mere sammenhængende og varieret natur i nationalparken, og uden at man som gæst oplever generende hegn, udover de der er nødvendige af hensyn til dyrehold. Naturen i Mols Bjerge er et unikt trækplaster for mange mennesker, derfor skal vi naturligvis sikre en god balance mellem benyttelse og beskyttelse af denne.

- Jagten er en helt naturlig aktivitet i nationalparken, og det betyder, at det nedlagte vildt er en væsentlig del af nationalparkernes naturgivne ressourcer. Det budskab vil jeg gerne være med til at formidle og samtidig medvirke til at give lokalbefolkningen større adgang til vildtressourcen og dermed gøre den til et stærkt lokalt aktiv, påpeger Jens Bjørn Andersen og tilføjer:

- Jeg er således klar til at tage fat på arbejdet med at gennemføre nationalparkplanen for perioden 2018-2024 og håber, vi kan bibringe parken et løft med specifikke projekter og monitorering af udviklingen generelt.