Offentliggjort den: 14. december 2016

På jagt med DR2

En udsendelse om jagt sendt lørdag den 10. december 2016 på DR2 har rejst et hav af kommentarer fra DJ’s medlemmer om, hvor usympatisk og ødelæggende et billede DR2 tegnede af danske jægere.

Tekst: Joan Brønnum Kvist, kommunikationschef, Danmarks Jægerforbund

Et eksempel hentet på DJ’s facebookside lyder: ”…rige, unge jurister, arkitekter, der fylder sig med champagne og hvor parolen lyder: ænder, fasaner, bekkasiner og hvad i ellers har samvittighed til …  sjældent har jagten lidt så kraftigt et moralsk tilbageslag, på så kort tid. Det vil tage seriøst arbejde at vende befolkningens tillid igen, hvis det overhovedet er muligt ... jeg græmmes og skammer mig over at skulle slås i hartkorn med sådan en flok partyaber der sviner jagten til.

I DJ’s tager vi alle henvendelser fra medlemmer seriøst. Derfor har ovenstående kommentar sammen med alle de andre henvendelser, vi har modtaget om samme tv-program, rejst en god dialog internt om, hvilke handlinger vi skal igangsætte, der vil have størst effekt:

Er det at tage fat i DR2 og tale med store bogstaver over, hvor forkert et billede de tegner af den almindelige danske jæger? Eller skal vi anerkende DR2 for at sætte jagt på programfladen?

Skal vi tage afstand fra, at nye jægere måske ikke helt har den grundlæggende jagtetik på plads, og derfor løber rundt og giver ’high-fives’ efter et godt skud? Eller skal vi bruger programmet til at blive endnu mere stålsatte på, at DJ’s indsatser for at forbedre undervisningen til jagttegnskursister skal prioriteres endnu højere?

Vi vælger denne gang at inddrage jer i en del af løsningen. Vi vil nemlig gerne, at I i alle relevante sammenhænge er med til at tale jagtens sag. Fortæl at jagt er en del af aktiv naturforvaltning. I må naturligvis også meget gerne fortælle, at vi går på jagt, fordi vi kan lide det, og fortæl i den sammenhæng så også, hvordan den gode jæger opfører sig. Fortæl om vigtigheden af at afholde en god og dækkende parole inden en jagt. Læs mere om den gode parole her. Fortæl om det gode jægerhåndværk. Dermed er I alle med til at yde jeres til, at vi bevarer retten til at gå på jagt.

Der skal heldigvis mere end en uheldig tv-udsendelse til for at ødelægge den generelle befolknings positive indstilling til jagt. Alle målinger viser, at der er en høj grad af accept at jagt og jægere i den danske befolkning. Det skal vi alle gøre vores bedste for at fastholde – og gerne udbygge.

Imens vil vi herfra gøre to ting: 1. Bruge dette program som en uheldig case, når vi har fremtidige dialoger med medierne og 2. Grave os dybere ned i analyser af de nye jægere. For med DR2-udsendelsen har vi igen fået underbygget, at der er et nyt segment af jægere, som vi ikke ved nok om. Hvad motiverer dem, hvad gør de for jagten på sigt, og hvordan kan vi få dem ind i DJ som medlemmer og lære dem om vores værdier? Jægerforbundet er en medlemsorganisation for alle jægere. Derfor er det vigtigt, at vi ved, hvordan vi får de nye jægere i tale, hvad de søger af viden, og hvordan vi kan tilpasse vores tilbud til dem og uddanne dem, så de ser det attraktive i at være medlemmer. Kun derved bliver vi et Jægerforbund, der samler alle jægere.

Value cannot be null. Parameter name: mediaItem