RSS https://www.jaegerforbundet.dk RSS feed for Danmarks Jægerforbund Fri, 29 Mar 2024 00:00:00 GMT da Umbraco Naturgenopretningsplanen stemt igennem i Europa-Parlamentet https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj-medier/nyhedsarkiv/2023/naturgenopretningsplanen-stemt-igennem-i-europa-parlamentet/https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj-medier/nyhedsarkiv/2023/naturgenopretningsplanen-stemt-igennem-i-europa-parlamentet/ Der var tvivl til det sidste, men gårsdagens afstemning i Europa-Parlamentet om naturgenopretningsforordningen endte med et ja, og dermed en sejr for naturen. Thu, 13 Jul 2023 10:32:55 GMT https://www.jaegerforbundet.dk/42299 FACE arbejder på at få Bruxelles til at lytte https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj-medier/nyhedsarkiv/2022/face-arbejder-pa-at-fa-bruxelles-til-at-lytte/https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj-medier/nyhedsarkiv/2022/face-arbejder-pa-at-fa-bruxelles-til-at-lytte/ Sammenslutningen af europæiske jægere, FACE, er godt i gang med sin underskriftsindsamling, der skal afleveres i Bruxelles efter den 25. oktober. Wed, 07 Sep 2022 08:01:03 GMT https://www.jaegerforbundet.dk/39959 Højprofileret konference om udryddelse af ASF https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj-medier/nyhedsarkiv/2019/hojprofileret-konference-om-udryddelse-af-asf/https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj-medier/nyhedsarkiv/2019/hojprofileret-konference-om-udryddelse-af-asf/ Den 30. januar afholdt EU-kommissionen og FACE i fællesskab en stor europæisk konference om udryddelse af afrikansk svinepest. Fri, 01 Feb 2019 11:55:58 GMT https://www.jaegerforbundet.dk/23567 Høring i parlamentet om fremtidens CAP https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj-medier/nyhedsarkiv/2018/horing-i-parlamentet-om-fremtidens-cap/https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj-medier/nyhedsarkiv/2018/horing-i-parlamentet-om-fremtidens-cap/ Indtryk fra konference: Intergroup session “Small Game Conservation” i Europa parlamentet om fremtidens CAP (Fælles Europæiske Landbrugspolitik). Thu, 13 Sep 2018 13:29:01 GMT https://www.jaegerforbundet.dk/21268 De europæiske jægere bidrager til biodiversitet https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj-medier/nyhedsarkiv/2018/de-europaeiske-jaegere-bidrager-til-biodiversitet/https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj-medier/nyhedsarkiv/2018/de-europaeiske-jaegere-bidrager-til-biodiversitet/ Biodiversitet, markvildt og den fælles europæiske landbrugspolitik var væsentlige emner forud for FACEs (Den Europæiske Sammenslutning af Jagtorganisationer) generalforsamling 2018. Thu, 13 Sep 2018 12:55:49 GMT https://www.jaegerforbundet.dk/21267 Begivenhedsrige dage i FACE https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj-medier/nyhedsarkiv/2018/begivenhedsrige-dage-i-face/https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj-medier/nyhedsarkiv/2018/begivenhedsrige-dage-i-face/ To komprimerede dage i Bruxelles efterlader indtrykket af, at FACE arbejder målrettet på at sikre de europæiske jægere størst mulig indflydelse i EU. Dagene bød både på ekskursion til et agerhønseprojekt, Intergroup-møde i EU-Parlamentet og på generalforsamling i FACE med bl.a. valg af ny præsident. Fri, 07 Sep 2018 13:22:30 GMT https://www.jaegerforbundet.dk/21168 Ny svensk FACE-præsident https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj-medier/nyhedsarkiv/2018/ny-svensk-face-praesident/https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj-medier/nyhedsarkiv/2018/ny-svensk-face-praesident/ På dagens FACE-generalforsamling blev formanden for det svenske jægerforbund, Torbjørn Larsson, valgt til ny præsident for FACE for den kommende treårige periode. Wed, 05 Sep 2018 15:56:33 GMT https://www.jaegerforbundet.dk/21145 Mere fleksibel og adaptiv tilgang til naturbeskyttelse https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj-medier/nyhedsarkiv/2017/mere-fleksibel-og-adaptiv-tilgang-til-naturbeskyttelse/https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj-medier/nyhedsarkiv/2017/mere-fleksibel-og-adaptiv-tilgang-til-naturbeskyttelse/ EU-Parlamentets miljøudvalg har i de seneste måneder diskuteret handlingsplanen for ”natur, mennesker og økonomi”, som var et resultatet af det såkaldte fitness-check af EU’s naturdirektiver. Miljøudvalget vedtog 12. oktober et udkast til resolution om handlingsplanen. Den var i går til afstemning i EU-Parlamentet, der med overvældende flertal stemte for en mere pragmatisk tilgang til naturbeskyttelse i EU. Thu, 16 Nov 2017 11:04:02 GMT https://www.jaegerforbundet.dk/16625 Nyjægere på dagsordenen i Europa https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj-medier/nyhedsarkiv/2017/nyjaegere-pa-dagsordenen-i-europa/https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj-medier/nyhedsarkiv/2017/nyjaegere-pa-dagsordenen-i-europa/ FACE afholdt i sidste uge konference om de nye jægere og deres rolle i fremtidens naturforvaltning. Danmarks Jægerforbund var repræsenteret og fik mange spændende perspektiver med hjem i rygsækken. Tue, 12 Sep 2017 15:08:43 GMT https://www.jaegerforbundet.dk/15916 Uspiseligt tysk forslag om trofæimport https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj-medier/nyhedsarkiv/2017/uspiseligt-tysk-forslag-om-trofaeimport/https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj-medier/nyhedsarkiv/2017/uspiseligt-tysk-forslag-om-trofaeimport/ I denne uge har man onsdag i ’EU Scientific Review Group’ og torsdag i ’Group of Experts of the Competent CITES Management Authorities’ diskuteret et tysk forslag, der kan medføre alvorlige begrænsninger for import af jagttrofæer af ikketruede CITES-arter i EU. Den danske repræsentation er imod forslaget. Fri, 23 Jun 2017 10:44:10 GMT https://www.jaegerforbundet.dk/15095 Forslag til ændring af EU-våbendirektivet i modvind https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj-medier/nyhedsarkiv/2015/forslag-til-aendring-af-eu-vabendirektivet-i-modvind/https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj-medier/nyhedsarkiv/2015/forslag-til-aendring-af-eu-vabendirektivet-i-modvind/ I EU har der længe været overvejelser for og imod en åbning af EU-våbendirektivet, men den 8. oktober 2015 bad Rådet Kommissionen komme med et ændringsudkast. På baggrund af bl.a. terrorhandlingen i Paris er processen omkring behandlingen af de foreslåede ændringer og stramninger fremskyndet. Forslagene møder nu massiv modstand fra mange sider, herunder fra FACE, EU-parlamentarikere og naturligvis Danmarks Jægerforbund. Sidste nye er, at FACE har holdt møde med Kommissionen. Sat, 12 Dec 2015 00:00:00 GMT https://www.jaegerforbundet.dk/8868 Terror i Paris kan få betydning for danske jægere https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj-medier/nyhedsarkiv/2015/terror-i-paris-kan-fa-betydning-for-danske-jaegere/https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj-medier/nyhedsarkiv/2015/terror-i-paris-kan-fa-betydning-for-danske-jaegere/ EU-Kommissionen er kommet med et udkast til et nyt EU-våbendirektiv. Ved første øjekast ser det ud til, at langt de fleste forslag i udkastet allerede er gældende praksis i Danmark. Enkelte punkter kan dog få betydning for danske jægere. Thu, 26 Nov 2015 15:34:49 GMT https://www.jaegerforbundet.dk/8700 Europæiske jægere: Bekæmp terror, men med de rette midler https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj-medier/nyhedsarkiv/2015/europaeiske-jaegere-bekaemp-terror-men-med-de-rette-midler/https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj-medier/nyhedsarkiv/2015/europaeiske-jaegere-bekaemp-terror-men-med-de-rette-midler/ De europæiske jægeres sammenslutning, FACE, arbejder i disse dage på højtryk for at sikre, at de europæiske politikere ikke laver en panik-beslutning, der går ud over jægeres og sportsskytters brug af lovlige og regulerede våben til deres hobby. Kommissionen har nemlig hastebesluttet at åbne for våbendirektivet efter de tragiske begivenheder i Paris. Fri, 20 Nov 2015 10:52:19 GMT https://www.jaegerforbundet.dk/8659 DJ diskuterede internationalt jagtpolitik i Schweiz https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj-medier/nyhedsarkiv/2015/dj-diskuterede-internationalt-jagtpolitik-i-schweiz/https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj-medier/nyhedsarkiv/2015/dj-diskuterede-internationalt-jagtpolitik-i-schweiz/ Danmarks Jægerforbund har i denne uge deltaget i FACE members meeting i Brunnen i Schweiz. Programmet har været tæt pakket med mange forskellige jagt- og organisationsrelaterede emner. Blandt andet har den stået på et sundhedstjek af EUs naturdirektiver, jagt som verdensarv og ny præsident. Fri, 17 Apr 2015 13:16:00 GMT https://www.jaegerforbundet.dk/5107 Vigtige emner på tapetet i Norden https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj-medier/nyhedsarkiv/2015/vigtige-emner-pa-tapetet-i-norden/https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj-medier/nyhedsarkiv/2015/vigtige-emner-pa-tapetet-i-norden/ De nordiske jægerforbund var mandag samlede i Norge for at diskutere jagtpolitik. Der var lyddæmpere, havlit, sæler og EU arbejde på dagordenen. Et stort engagement fra jagtpolitikerne fik sikret en fælles nordisk front på områderne, når landene senere på ugen mødes i det europæiske jagtsamarbejde, FACE. Tue, 14 Apr 2015 13:14:00 GMT https://www.jaegerforbundet.dk/5101