RSS https://www.jaegerforbundet.dk RSS feed for Danmarks Jægerforbund Thu, 28 Mar 2024 00:00:00 GMT da Umbraco Video: Stemninger fra Naturmødet https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj-medier/nyhedsarkiv/2018/video-stemninger-fra-naturmodet/https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj-medier/nyhedsarkiv/2018/video-stemninger-fra-naturmodet/ Naturmødet i Hirtshals er en oplevelsesrig begivenhed, som bringer mange interessante problemstillinger op til debat. Stemningen er desuden i top, så hvis du ikke har givet dig selv chancen for at opleve Naturmødet på nært hold, har du her mulighed for at fornemme den gode stemning. Måske får du lyst til at tage turen til Hirtshals næste år, hvor succesen gentages. Thu, 05 Jul 2018 14:01:32 GMT https://www.jaegerforbundet.dk/20704 Hvordan får vi børnene tilbage i naturen? https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj-medier/nyhedsarkiv/2018/hvordan-far-vi-bornene-tilbage-i-naturen/https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj-medier/nyhedsarkiv/2018/hvordan-far-vi-bornene-tilbage-i-naturen/ Det handler både om kreativitet, Danmarks fremtid og uddannelsen som menneske, når hjerneforsker Kjeld Fredens fortæller om vigtigheden af, at børnene kommer ud naturen. Men hvordan sikrer vi os, at det hele ikke kommer til at handle om det digitale? Det sætter Danmarks Jægerforbund til debat på Folkemødet på Bornholm. Wed, 13 Jun 2018 11:24:14 GMT https://www.jaegerforbundet.dk/20287 Ulven til debat på Naturmødet https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj-medier/nyhedsarkiv/2018/ulven-til-debat-pa-naturmodet/https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj-medier/nyhedsarkiv/2018/ulven-til-debat-pa-naturmodet/ Ulvens berettigelse i den danske natur er et omdiskuteret emne i øjeblikket. Derfor blev det også vendt og drejet til Naturmødet 2018 i Hirtshals. Formanden for Danmarks Jægerforbund, Claus Lind Christensen, deltog i flere debatter, hvor han gjorde det klart, at Jægerforbundets natursyn giver plads til en hjemmehørende art som ulven, selvom det ikke er uden udfordringer. Wed, 06 Jun 2018 14:30:01 GMT https://www.jaegerforbundet.dk/20236 Dansk allemandsret er unødvendig https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj-medier/nyhedsarkiv/2018/dansk-allemandsret-er-unodvendig/https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj-medier/nyhedsarkiv/2018/dansk-allemandsret-er-unodvendig/ Fredag den 25. maj til Naturmødet i Hirtshals deltog formanden for Danmarks Jægerforbund, Claus Lind Christensen, i en debat om en mulig indførelse af allemandsret i Danmark. Her gjorde han det klart, at adgangsforholdene til den danske natur generelt er gode, og det er derfor ikke nødvendigt at indføre allemandsret. Det bliver nemlig på bekostning af vildtets tarv. Tue, 29 May 2018 00:00:00 GMT https://www.jaegerforbundet.dk/20139 Naturmødet: Giver ”køkkenhavestriber biodiversitet? https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj-medier/nyhedsarkiv/2018/naturmodet-giver-kokkenhavestriber-biodiversitet/https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj-medier/nyhedsarkiv/2018/naturmodet-giver-kokkenhavestriber-biodiversitet/ Det spørgsmål stillede Danmarks Jægerforbund fredag den 25. maj på Naturmødet i Hirtshals i forbundets eget telt. Lige så vigtig var spørgsmålet om at få genetableret de livsvigtige fødekæder i landbrugslandet af hensyn til fugle og pattedyr. Blandt paneldeltagerne var der enighed om, at det er på høje tid, at man også koncentrerer sig om naturen i landbrugslandet. Sat, 26 May 2018 11:45:47 GMT https://www.jaegerforbundet.dk/20054 Naturmøde: TV2 var med da plageånder blev til menneskeføde https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj-medier/nyhedsarkiv/2018/naturmode-tv2-var-med-da-plageander-blev-til-menneskefode/https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj-medier/nyhedsarkiv/2018/naturmode-tv2-var-med-da-plageander-blev-til-menneskefode/ Det var naturformidling i højeste gear, da skolebørn i dag tilberedte rågeunger sammen politikere i jægernes telt på Naturmødet i Hirtshals. Rågerne havde børnene selv været med til at skyde i Hjørring by i sidste uge. Se indslaget her. Fri, 25 May 2018 21:34:07 GMT https://www.jaegerforbundet.dk/20052 Video: Se vores debatter fra Naturmødet https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj-medier/nyhedsarkiv/2018/video-se-vores-debatter-fra-naturmodet/https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj-medier/nyhedsarkiv/2018/video-se-vores-debatter-fra-naturmodet/ Der har været en travl og begivenhedsrig dag på Naturmødet for Danmarks Jægerforbund. To af debatterne der foregik i jægernes telt om mårhunden og markvildtstriber, livesendte vi på Facebook find dem her. Fri, 25 May 2018 21:16:13 GMT https://www.jaegerforbundet.dk/20049 Biodiversiteten sikres gennem uddannelse https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj-medier/nyhedsarkiv/2018/biodiversiteten-sikres-gennem-uddannelse/https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj-medier/nyhedsarkiv/2018/biodiversiteten-sikres-gennem-uddannelse/ Jagtfaglig chef hos Danmarks Jægerforbund, Niels Søndergaard, har i dag deltaget i en debat om landmanden som naturforvalter til Naturmødet 2018 i Hirtshals. På trods af en vis uenighed mellem debattørerne, skinnede det overordnede budskab klart igennem: landmændene skal uddannes bedre, hvis biodiversiteten skal sikres i landbrugslandet. Fri, 25 May 2018 09:33:06 GMT https://www.jaegerforbundet.dk/20043 Naturmødet skudt i gang med ministerbesøg hos jægerne https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj-medier/nyhedsarkiv/2018/naturmodet-skudt-i-gang-med-ministerbesog-hos-jaegerne/https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj-medier/nyhedsarkiv/2018/naturmodet-skudt-i-gang-med-ministerbesog-hos-jaegerne/ Den nye miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen åbnede årets Naturmøde i Hirtshals på den store scene og gik herefter ned for at hilse på jægerne og Claus Lind Christensen i Danmarks Jægerforbunds telt – det resulterede i en olfert til den nye minister. Thu, 24 May 2018 17:37:52 GMT https://www.jaegerforbundet.dk/20034 Landmanden som naturforvalter https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj-medier/nyhedsarkiv/2018/landmanden-som-naturforvalter/https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj-medier/nyhedsarkiv/2018/landmanden-som-naturforvalter/ Torsdag den 24. maj kl. 15-16 på forskningsskibet AURORA er Jægerforbundets jagtfaglige chef, Niels Søndergaard, inviteret til at debattere emnet: landmanden som naturforvalter. Wed, 23 May 2018 14:50:04 GMT https://www.jaegerforbundet.dk/20019 Ulven, jægerne og samfundet https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj-medier/nyhedsarkiv/2018/ulven-jaegerne-og-samfundet/https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj-medier/nyhedsarkiv/2018/ulven-jaegerne-og-samfundet/ Lørdag den 26. maj kl. 12.00-12.45 byder Danmarks Jægerforbunds formand, Claus Lind Christensen, alle med interesse for ulven velkommen i Jægerforbundets telt til en debat a la Højlunds forsamlingshus. Wed, 23 May 2018 08:27:41 GMT https://www.jaegerforbundet.dk/20009 Skal vi have allemandsret i Danmark? https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj-medier/nyhedsarkiv/2018/skal-vi-have-allemandsret-i-danmark/https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj-medier/nyhedsarkiv/2018/skal-vi-have-allemandsret-i-danmark/ Det spørgsmål stiller Friluftsrådet på Naturmødet i Hirtshals. Vi kender det fra Norge og Sverige, hvor enhver har ret til at færdes og campere stort set alle steder i naturen. Skal vi også have allemandsret i Danmark? Kom og deltag i debatten på Naturmødet fredag de. 25. maj. Tue, 22 May 2018 08:48:53 GMT https://www.jaegerforbundet.dk/19996 Jægerforbundet sætter fokus på børns faldende tid i naturen https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj-medier/nyhedsarkiv/2018/jaegerforbundet-saetter-fokus-pa-borns-faldende-tid-i-naturen/https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj-medier/nyhedsarkiv/2018/jaegerforbundet-saetter-fokus-pa-borns-faldende-tid-i-naturen/ Børn skal mere ud i naturen. Det mener Danmarks Jægerforbund, som sætter emnet til debat på Naturmødet i Hirtshals i næste uge. Som en opstart til debatten har 5. klasse fra Skolecenter Hirtshals været på rågeregulering i Hjørring. Rågerne skal tilberedes og spises under debatten. Se indslaget fra TV2 Nord her. Fri, 18 May 2018 10:20:40 GMT https://www.jaegerforbundet.dk/19972 Skal mårhunden udryddes eller ej? https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj-medier/nyhedsarkiv/2018/skal-marhunden-udryddes-eller-ej/https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj-medier/nyhedsarkiv/2018/skal-marhunden-udryddes-eller-ej/ Fredag den 25. maj kl. 13.30-14.30 stiller Jægerforbundet skarpt på mårhunden i eget telt på Naturmødet. Danmark har en international forpligtelse til at udrydde mårhunden, men hvorfor stiller samfundet så ikke de nødvendige ressourcer til rådighed? Fri, 18 May 2018 10:08:14 GMT https://www.jaegerforbundet.dk/19971 Giver ”køkkenhavestriber” biodiversitet? https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj-medier/nyhedsarkiv/2018/giver-kokkenhavestriber-biodiversitet/https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj-medier/nyhedsarkiv/2018/giver-kokkenhavestriber-biodiversitet/ Fredag den 25. maj kl. 15.00-16.00 har du mulighed for på Naturmødet at deltage i en debat, der kan tænkes at dele vandene, når Danmarks Jægerforbund inviterer til paneldebat i eget telt og stiller spørgsmålet, om de såkaldte køkkenhavestriber giver biodiversitet? Wed, 16 May 2018 13:18:57 GMT https://www.jaegerforbundet.dk/19955 Tag børnene med til Naturmødet 2018 https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj-medier/nyhedsarkiv/2018/tag-bornene-med-til-naturmodet-2018/https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj-medier/nyhedsarkiv/2018/tag-bornene-med-til-naturmodet-2018/ Foretrækker dine børn at tilberede mad fra bunden, eller undgår de helst at få beskidte hænder? Det og flere andre spørgsmål vedrørende børns forhold til naturen kan du få afklaret ved at tage dem med til Naturmødet 2018 i Hirtshals, som løber fra torsdag den 24. maj til lørdag den 26. maj. Tue, 15 May 2018 11:46:21 GMT https://www.jaegerforbundet.dk/19944