Offentliggjort den: 17. januar 2018

Sagsbehandlingstider: ACØ lægges sammen med ACV i Holstebro

Jægere øst for Storebælt kan formentlig se frem til væsentlig bedre myndighedsbetjening på våbenområdet i fremtiden. Det er konklusionen ovenpå regeringens udmelding om at lægge de to våbenkontorer ACØ og ACV sammen i Holstebro

Tekst: Torsten Lind Søndergaard

Som en del af regeringens udflytning af arbejdspladser til provinsen lukker ACØ i Taastrup, og opgaverne flytter til ACV i Holstebro.

Lige siden myndighederne besluttede at nedlægge de regionale våbenkontorer og oprette to centrale kontorer i Taastrup og Holstebro, har der været store problemer med sagsbehandlingstiderne. Eller det vil sige, der har været store problemer med sagsbehandlingstiderne i ACØ i Taastrup. For ACV i Holstebro har stort set overholdt sine servicemål på 20 arbejdsdage hele vejen igennem.

Danmarks Jægerforbund har siden oprettelsen af ACØ modtaget i hundredvis af henvendelser fra jægere øst for Storebælt, som har klaget deres nød over sagsbehandlingstiderne, som i værste tilfælde har været på den forkerte side af tre måneder. Jægerforbundet har løbende været i dialog med myndighederne og ledelsen i ACØ for at få en ens myndighedsbetjening af jægerne i Danmark.

Presset har virket i perioder, og det har også ført til flere ressourcer til ACØ i form af midlertidigt ansatte vikarer. Problemerne med for lange sagsbehandlingstider er dog aldrig rigtigt blevet løst.

Forstående justitsminister
Derfor var jægerformand Claus Lind Christensen i november sidste år til møde med justitsminister Søren Pape Poulsen (K) for at diskutere problemerne med myndighedsbetjeningen af jægerne, hvor ministeren gjorde meget tydeligt, at ACØ ligesom ACV skal overholde servicemålene på 20 arbejdsdage i gennemsnit.

I dag den 17. januar har regeringen så meldt ud, at hele Administrativ Center Øst (ACØ) skal lægges sammen med ACV i Holstebro.

- Regeringen har netop besluttet at samle politiets administrative centre i Holstebro. Den beslutning er jeg meget tilfreds med, for det vil betyde, at sagsbehandlingen af våbensager og våbentilladelser samles ét sted i landet, så medarbejderne nemmere kan dele viden og samarbejde. Alt sammen til gavn for jægerne, siger justitsminister Søren Pape Poulsen til Danmarks Jægerforbund.

Tilfreds jægerformand
Formand Claus Lind Christensen er meget tilfreds med justitsministerens udmelding:

- Den her beslutning kan meget vel være det, der endelig giver jægerne øst for Storebælt den samme service, som jægerne i Vestdanmark har været vant til igennem længere tid. Det er en meget positiv udmelding fra justitsministeren, som vi forventer os meget af, siger Claus Lind Christensen.

Jægerforbundet har i dag været i kontakt med Justitsministeriet, som endnu ikke kan oplyse tidsplanen for udflytningen af ACØ til Holstebro.