Offentliggjort den: 22. februar 2018

Nye regler for Natur- og Jagtsti skyder et spændende år i gang

Natur- og Jagtstiudvalget i Danmarks Jægerforbund har, i deres søgen efter at skabe en optimal jagtoplevelse og konkurrence for alle jægere, cementeret beslutningerne om at ændre en smule på reglerne for Forbundsmesterskabet i Jagsti. Holdkonkurrencen nedlægges, og der oprettes to nye rækker: én for den almene jæger og én for nyjægeren.

Tekst: Jes Mikkelsen, Danmarks Jægerforbund

I arbejdet med at sikre en positiv udvikling for aktiviteten Natur- og Jagsti har udvalget efter grundig overvejelse valgt at justere på reglerne for jagtsti. Målet for udvalget er at tiltrække flere deltagere til jagtstiarrangementerne, så mange flere jægere får glæde af at udvikle de centrale jægerfærdigheder, som Jagtsti tilbyder.

Justeringen i regelsættet omhandler antallet af rækker ved Forbundsmesterskabet, og betyder at holdkonkurrencen nedlægges.

Der er indført to nye klasser, så ved FM 2018 kan deltagerne stille op i én af følgende tre rækker:

Eliterækken

Jægerrækken

Nyjægerrækken

Kriterier til de enkelte række

Deltageren skal være opmærksom på en række kriterier, inden man tilmelder sig konkurrencen. De gældende regler for Kreds- og Forbundsmesterskab i Natur- & Jagtsti til og med august 2018 er således:

• Har man vundet FM inden for de sidste 5 år, skal deltageren tilknyttes eliterækken.
  • Det foregående års top-ti placeringer fra eliterækken, kan det efterfølgende år kun deltage i eliterækken.
  • Deltagelse i FM Eliterækken kræver, at deltageren har gennemført en kredsjagtsti samme år.
  • Vinder af Jægerrækken kan kun deltage i Eliterækken året efter.
  • Man er Nyjæger efter gældende DJ tolkning – dvs. 3 år fra bestået jagtprøve.
  • Nyjægere kan godt vælge at stille op i en anden række end nyjægerrækken.
  • Mesterskabsudvalget forbeholder sig retten til at fordele deltagere i bestemte rækker.

Deltageren kan frit vælge, hvilken række denne ønsker at stille op i, hvis øvrige kriterier er opfyldt.

Læs også de gældende jagtstiregler HER

En god beslutning?

Udvalget har været i konstruktiv dialog med tidligere deltagere om udviklingen for jagtsti, og er bekendt med kritikpunkterne i forbindelse med nedlæggelse af holdkonkurrencen. Se herunder Karl-Otto Nielsen forklare udvalgets tanker bag ændringerne.

Fælles bus- og færgetransport til FM 2018 – få en fantastisk jagtrejseoplevelse med dit jægernetværk

Mesterskabsudvalget arbejder i skrivende stund på at arrangere en fælles transport til Bornholm for alle deltagere. Der gives et rejsetilskud til alle deltagere, der benytter sig af den fælles transport til mesterskabet. Det er tanken, at deltagerne samles i en fælles bus og samlet ruller ombord på færgen til Bornholm fra Køge, derved skal deltagere ikke klarere våben til Sverige i forbindelse med transport via Ystad. Der vil være opsamling flere steder på ruten. (rettelse tilføjet 06.03.18 - Det har vist sig ikke at være muligt at arrangere en fælles bustransport til FM, som ellers var ønsket. Deltagere vil i stedet modtage en transportgodtgørelse)

Mesterskabsudvalget lægger sig derudover i selen for at jage flotte sponsorpræmier i stil med tidligere mesterskabers fantastiske præmier.

Forbundsmesterskabet i Jagtsti 2018 afholdes på Bornholm lørdag den 2. juni.