Offentliggjort den: 21. februar 2018

Mårhunde har fart på reproduktionen

Et nyt specialestudie viser, at der er mere fart på mårhundens reproduktion end tidligere antaget. Det sætter ekstra fokus på reguleringsindsatsen - også i vintermånederne.

Tekst: Kenneth Sletten Christensen, Danmarks Jægerforbund

Ét mårhundepar bliver på 3 år til flere hundrede mårhunde. Det viser en ny undersøgelse fra en specialestuderende ved Københavns Universitet, der har fastslået at en drægtig mårhund i gennemsnit får 11 unger.

Det skriver Miljøstyrelsen i dag på deres hjemmeside.

Det får specialkonsulent i Miljøstyrelsen Hans Erik Svart til at understrege vigtigheden af regulering i vinterhalvåret ud fra idéen om, at det er lettere at bekæmpe to mårhunde i januar end 13 i maj.

Lokal indsats - året rundt

Det budskab vil projektleder på mårhundeprojeket i Danmarks Jægerforbund, Karl-Åge Dalbæk Andersen, gerne tilslutte sig, men også udvide:

- Det er meget interessant viden, som undersøgelsen har påvist, og det understreger behovet for opmærksomhed på bekæmpelsen om vinteren. Men de mårhunde, der ikke bliver reguleret om vinteren, skal stadig reguleres om sommeren, hvor det er lettere for jægere at bekæmpe hvalpene, end det er at bekæmpe voksne individer om vinteren. Det er derfor rigtig vigtigt med en lokal indsats – året rundt, siger Karl-Åge Dalbæk Andersen.

I Danmarks Jægerforbund lægger mårhundeprojektet derfor også vægt på en lokal indsats mod mårhundene drevet af engagerede lokale jægere og lokale jagtforeninger. I projektet er der også et korps af kompetente frivillige mårhundereguleringsjægere, der har stor erfaring med reguleringsarbejdet, og som står klar med gode råd og tips til en effektiv bekæmpelse i samarbejde med Miljøstyrelsen.

Du kan læse mere om mårhundeprojektet her

Du kan finde din nærmeste mårhundereglueringsjæger samme sted.