Offentliggjort den: 08. januar 2018

Årets foto: Rørskovens hemmeligheder

Årets foto 2017 blev Peter Staunsbjergs fantastiske foto af en rørdrum. Et billede han kalder rørskovens hemmeligheder. Tillykke til Peter Staunsbjerg der løber med 5.000 kroner til jagtudstyr.

Tekst: Kenneth Sletten Christensen, Danmarks Jægerforbund
Foto: Kim Lykke Jensen, Danmarks Jægerforbund

Den ivrige jæger og lige så ivrige naturfotograf, Peter Staunsbjerg, er manden bag årets bedste læserfoto i Jæger. Blandt det stærke felt af månedsvindere faldt dommerkomiteen for Staunsbjergs fantastiske foto af en rørdrum i Vildmosens rørskov. Peter lå på lur i tagrørene, da den smukke og sjældne hejrefugl kom spankulerende forbi, og der blev tid til at knipse utallige skud, inden fuglen forsvandt i rørskoven.

- Det var en stor oplevelse at være i nærkontakt med rørdrummen, og heldigvis kom der mange gode fotos ud af situationen. Jeg er meget glad for at billedet blev årets foto i Jæger, og skal nok få brugt gavekortet til noget fornuftigt, siger Peter Staunsbjerg.

Peter Staunsbjerg arbejder til daglig i skovene ved Kalø, og det er blandt andet her, at han slår sine folder med kameraet - før eller efter arbejdstid. Især ynder han at komme i nærkontakt med især ræve og råbukke, som han lokker til ved hjælp af blandt andet hjemmelavede lokkekald.

På jagt med kameraet

I en anden andledning har Jægerforbundets fotograf fulgt med Peter Staunsbjerg på jagt med kameraet. Se filmen her - og bliv måske inspireret til selv at komme ud med kameraet.