Offentliggjort den: 09. november 2017

Najas første år som jæger: Sikke en dejlig hobby!

Jagttegnet blev taget, haglprøven bestået – og det første rådyr blev nedlagt, og er nu ved at blive hovedmonteret. Jo, Naja Kitsia Meinels første sæson var en stor succes, blandt andet gennem deltagelse i en af Naturstyrelsens nyjægerjagter.

Tekst: Max Steinar, Danmarks Jægerforbund
Foto: Max Steinar, Danmarks Jægerforbund

Naja Meinel fik jagttegn den 10. maj 2016, og den 29. maj kom hun også gennem nåleøjet ved haglskydeprøven.

Den 11. november var hun en af de cirka 15 nyjægere, som deltog i en af Naturstyrelsens nyjægerjagter. Hun havde tilmeldt sig jagten i Blokhus Klitplantage via www.mitjagttegn.dk og det blev en herlig dag for Naja.

– Vejret var bare så flot, helt klart og stille, så kulissen var i orden. Desværre fik jeg ikke selv chancen for at nedlægge noget, men jeg var så heldig, at jeg fik lov til at brække mit første dyr, som en af de erfarne jægere havde nedlagt, fortæller den 31-årige uddannede bygningskonstruktør.

– Det var jeg glad for at prøve, og det foregik helt stille og roligt, og jeg fik virkelig lært noget, synes jeg. Så da jeg selv nedlagde mit første dyr – et bukkelam – den 3. december, så var jeg ikke helt ubekendt med at bruge en kniv. Senere på sæsonen fik jeg chancen med endnu to dyr, så jeg har da fået en vis fornemmelse for at arbejde med kniven, siger Naja.

Hele 21 gange var hun på jagt i sin første sæson, så hun fik virkelig afprøvet, om hendes nye hobby nu også var lige så tillokkende ved nærmere afprøvelse.

– Alle jægere har bare været SÅ søde, og har gjort meget for at min start har skullet blive god. Og jeg skylder så meget tak til de to undervisere fra jagttegn – Preben Egebo og Steffen Filt – som bare er de bedste! De har skubbet på og har hjulpet mig meget på alle måder.

Nu er der lidt tid til, at næste jagtsæson starter, men Naja har allerede et par aftaler på plads; hun skal både på bukke- og elgjagt i Sverige, sammen med nogle jægere fra Bedsted Sogns Jagtforening, som hun har lært at kende. Jo, nyjægeren fra Aalborg vil nok snart kunne slette 'ny' foran sin betegnelse.