Offentliggjort den: 20. november 2017

Justitsministeren: Sagsbehandlingstiderne skal holdes på 20 dage

Sagsbehandlingstiderne på de to våbenkontorer i Øst- og Vestdanmark skal holdes på maksimalt 20 arbejdsdage. Det sagde justitsminister Søren Pape Poulsen til jægerformand Claus Lind Christensen på et møde i ministeriet om netop de meget svingende sagsbehandlingstider.

Tekst: Torsten Lind Søndergaard, Danmarks Jægerforbund
Foto: Rasmus Flindt Pedersen, www.flindtpedersen.com, pressefoto

Sagsbehandlingstiderne har i perioder været alt for høje, og derfor vil justitsminister Søren Pape Poulsen holde øje med, at de to våbenkontorer Administrativ Center Øst i Taastrup (ACØ) og Administrativ Center Vest i Holstebro (ACV) holder servicemålene på 20 arbejdsdage i gennemsnit på årsplan.

Det har nemlig i perioder knebet ganske gevaldigt især for ACØ i Taastrup, som i længere perioder har haft sagsbehandlingstider på langt over deres servicemål på 20 arbejdsdage. Men målene skal holdes, sagde justitsminister Søren Pape Poulsen (K) til Danmarks Jægerforbunds formand Claus Lind Christensen til et møde på ministerens kontor om netop myndighedsbetjeningen af de danske våbenejere.

- Det er vigtigt, at sagsbehandlingstiderne hos politiet er rimelige og fornuftige. Jeg er derfor også meget tilfreds med, at sagsbehandlingstiden for bl.a. jagtvåben nu ligger inden for servicemålene, efter vi desværre så en stigning henover sommeren. Vi vil fortsætte med at følge udviklingen nøje, fordi vi ved, hvor vigtigt det er, at sagsbehandlingstiderne holdes nede. Jeg håber samtidig, at jægerne vil hjælpe politiet lidt ved f.eks. at huske at sende ansøgninger ind i så god tid som muligt, inden en stor jagtsæson går i gang, sagde Søren Pape Poulsen på mødet.

Både Justitsministeriets Våbenkontor og Danmarks Jægerforbund får hver måned tilsendt de aktuelle sagsbehandlingstider for både ACØ og ACV, så udviklingen følges ganske nøje af både ministeriet og Jægerforbundet. For tiden overholder begge centre servicemålene på de 20 arbejdsdage.

Ingen udsigt til kortere sagsbehandling

Søren Pape Poulsen udtrykte på mødet forståelse for, at Jægerforbundet ønskede sig kortere sagsbehandlingstider, men ministeren gjorde det samtidig meget klart, at det ikke kommer til at ske. Det danske politi befinder sig i en periode, hvor der er pres på over hele linjen, og der er ganske enkelt ikke ressourcer til at sætte servicemålene ned.

Claus Lind Christensen er ikke blind over for politiets situation, men det ændrer ikke på, at myndighedsbetjeningen af de civile våbenejere i Danmark bør forbedres.

-  Helt overordnet, så mener Jægerforbundet, at servicemålene på 20 dage er for lang tid, og vi havde gerne set, at det antal dage kom længere ned. Men da det ikke umiddelbart er muligt, så er vi glade for, at justitsministeren gør det krystalklart, at de gældende servicemål på 20 arbejdsdage skal overholdes, og at han holder øje med, det sker.  Det samme gør vi, siger Claus Lind Christensen.