Offentliggjort den: 09. maj 2017

DJ debat på Naturmødet: Er katten for farlig i naturen?

Danmarks Jægerforbund er vært, når debatten går på et af danskernes yndlingskæledyr, som samtidig er en farlig trussel for det vilde dyreliv.

Tekst: Danmarks Jægerforbund

En kælen missekat hjemme, men en blodtørstig dræber i naturen. Der findes i Danmark i ca. 650.000 herreløse katte og 650.000 katte med et hjem, hvoraf langt de fleste ganske givet har fri adgang til naturen.

Og selvom katten har spist sig mæt i Whiskas hjemmefra, så er jagtinstinktet intakt, når katten bevæger sig ud i naturen, hvor den tager livet af en masse småvildt. Ikke fordi den er sulten, men fordi den ikke kan lade være.

Det er kattens prædation på småvildtet, som er temaet for debatten, hvor deltagerne er formand for Kattens værn, Mogens Wilbert, Knud Flensted fra Dansk Ornitologisk Forening og Claus Lind Christensen fra Danmarks Jægerforbund.

Katten har så stor indvirkning på vores naturlige vildtbestande, at Danmarks Jægerforbund tager spørgsmålet op til debat: Skal vi have katte i naturen?

Alle er velkomne til at kigge forbi Danmarks Jægerforbunds stand ved Naturmødet og lytte til denne spændende debat blandt andre, som Danmarks Jægerforbund er del af på Naturmødet.

Sted: Naturmødet Hirtshals, "The Village", Danmarks Jægerforbund (stand 18).

Tid: Fredag d. 19. maj 17.00-17.45

Arrangør: Danmarks Jægerforbund

Deltagere: Formand Mogens Wilbert, Kattens Værn, Knud Flensted, Dansk Ornitologisk Forening, og formand Claus Lind Christensen, Danmarks Jægerforbund

Læs mere om Naturmødet 2017 her:

www.naturmoedet.dk