Danmarks Jægerforbunds retningslinjer for adfærd på sociale medier

Danmarks Jægerforbund er på Instagram, LinkedIn, Youtube og Facebook. For at sikre en god tone, så alle føler sig velkomne, har vi lavet nogle simple retningslinjer, som skal overholdes på vores profilsider.

Jægerforbundets sociale medieprofiler er steder, hvor alle skal føle sig velkomne og have lyst til at deltage. Derfor har vi lavet nogle retningslinjer, som skal overholdes. Som udgangspunkt ønsker vi ikke at udelukke nogen fra at deltage på vores sider, men overskrides vores retningslinjer, forbeholder vi os retten til at slette opslag og udelukke brugere.

Danmarks Jægerforbunds sociale medier er et positivt samlingssted for mennesker, som grundlæggende accepterer jagt og Danmarks Jægerforbund som forening. Det vil sige, at man sagtens kan være kritisk og uenig om forskellige forhold. Men udgangspunktet for debatten skal altid være, at man grundlæggende går ind for jagt og accepterer Danmarks Jægerforbunds eksistensberettigelse. Det er helt okay at mene, at jagt bør forbydes, og at Danmarks Jægerforbund er verdens dårligste organisation. De synspunkter må man bare dele andre steder end på jægerforbundets sociale medier.

Derfor:

  • Danmarks Jægerforbunds sociale medier danner rammen om et positivt fællesskab for mennesker, som holder af jagt og natur. Er du grundlæggende imod jagt, skal du ytre din modstand et andet sted
  • Danmarks Jægerforbunds sociale medier ’tilhører’ og betales af medlemmerne af Danmarks Jægerforbund. Er du grundlæggende og vedholdende negativ overfor Danmarks Jægerforbund, skal du ytre din modstand på andre platforme end jægerforbundets
  • Skriv ikke kommentarer, der er direkte personlige angreb, racistiske, injurierende eller på anden måde i strid med loven
  • Kom ikke med opfordringer til ulovligheder af nogen art
  • Skriv ikke klager over eller tilsvininger af ansatte eller tillidsfolk i Danmarks Jægerforbund
  • Skriv i et ordentligt og respektfuldt sprog
  • Del ikke personlige oplysninger om dig selv eller andre
  • Skriv ikke kommercielle indlæg eller spam. Herunder er også partipolitiske indlæg
  • Vær konstruktiv og positiv. Skriv ikke for at provokere, men kom gerne med ris eller ros, som er konstruktivt
  • Hold en god tone. Respektér, at andre har en anden mening og læs både det, du svarer på, og dit indlæg igennem, inden du trykker send
  • Retorikken i dine indlæg skal ikke være skarpere, end du vil være bekendt at gentage dem overfor den pågældende person ansigt til ansigt

Du finder vores profiler på Facebook, Instagram, Youtube og LinkedIn.

Generelt om vores tilstedeværelse

Husk, at det ikke er på Facebook, at medlemsdemokratiet i Danmarks Jægerforbund foregår. Ønsker du at komme med forslag eller lignende, er du velkommen til at kontakte hovedbestyrelsesmedlemmet i din kreds. Du finder kontaktoplysningerne her. På vores hjemmeside kan du også holde dig orienteret med mødedatoer for f.eks. jægerrådsmøder og kredsmøder.

I Danmarks Jægerforbund bestræber vi os på at besvare alle direkte henvendelser (via fb-mailbox) og spørgsmål, men der er ikke én, der sidder klar ved tastaturet og de sociale medier hele døgnet. Derfor kan du opleve svartider på dine spørgsmål. Som udgangspunkt svarer vi mellem klokken 9 og 15 på hverdage, men du kan sagtens opleve længere svartid, ligesom der kan være stille perioder pga. sygdom, travlhed, orlov eller andet.
Indlæg med karakter af læserbrev eller holdningstilkendegivelse bliver ikke besvaret, men får lov at stå på vores side, hvis indlægget i øvrigt overholder vores retningslinjer.

Vær OBS på, at vi som udgangspunkt ikke kan garantere at besvare spørgsmål i tråden under vores offentlige opslag på facebooksiden. Ved spørgsmål er du altid velkommen til at kontakte os på post@jaegerne.dk, eller på tlf. 88 88 75 00.

Det er kommunikationsafdelingen i Danmarks Jægerforbund, der vedligeholder vores sider. Har du ris eller ros, er du blevet blokeret, eller har du fået fjernet en kommentar, og føler du, at det er uberettiget, kan du kontakte os på webmaster@jaegerne.dk. Vi diskuterer ikke udelukkelser, og slet ikke med tredjemand, men vi vil gerne forklare os til den udelukkede.

Danmarks Jægerforbunds fællesskabsside på facebook (community) er lukket for opslag, da jægerforbundets kommunikationsafdeling ikke har ressourcer til kontinuerlig overvågning af siden.

Regler for valg i forbundet

Danmarks Jægerforbund er en politisk organisation, hvor medlemmerne vælger deres repræsentanter på de forskellige tillidsposter. Det betyder, at der jævnligt er valg.

Det er tilladt for personer (både de siddende og udfordrerne, der har annonceret kandidatur til kredsformands- og hovedbestyrelsesposter, at opslå valgindlæg på vores sociale medier. Disse vil ikke blive kommenteret eller delt af Danmarks Jægerforbunds profil.

Ved valg til formandsposten, som foregår hvert fjerde år, vil alle kandidater få lejlighed til at præsentere sig selv i et opslag i et valgunivers på hjemmesiden samt i en artikel i Jæger. Valgindlæg fra andre end de, der har annonceret deres kandidatur, vil blive slettet. Ligeledes vil indlæg fra kandidater til lokalforeningsposter, jægerrådsposter eller lignende også blive slettet. Disse opslag skal foregå i de enkelte jægerråds eller foreningers regi.

Månedens foto

Danmarks Jægerforbund kører en månedskonkurrence, hvor man kan indsende et billede. De bedste vil blive udvalgt og vinde en præmie, deltage i konkurrencen om årets foto og blive trykt i vores medlemsblad, Jæger. Du kan læse mere om konkurrencen her.

Vi henviser i øvrigt til Facebooks, Instagrams, Youtubes og LinkedIns egne regler for opslag, som også skal overholdes.

Facebooks spamfilter

Facebook har et automatisk spamfilter, der markerer indhold, som filteret finder mistænkeligt. Det kan både være direkte beskeder, opslag på en sides væg og kommentarer til et opslag. Ingen ved præcist, hvordan Facebooks filter fungerer, men et kvalificeret gæt er, at det blandt andet reagerer på

  • hurtige opslag efter hinanden,
  • mange delinger på kort tid,
  • en blanding af at skrive med store bogstaver og have ét eller flere links i kommentaren, 
  • fremmedsprog (i forhold til sidens indstillinger),
  • andre brugeres rapportering af en kommentar
  • og helt sikkert mange andre faktorer.

Der er heller ikke nogen uden for Facebook, der ved, hvad der præcist sker, når en anden bruger rapporterer fx en kommentar som spam, men i følge Facebook selv gennemgås kommentaren af et team hos dem, før der sker andet med den. Det er imod Facebooks regler at rapportere andres opslag som spam uden gyldig grund.

Når en kommentar eller opslag på vores side markeres som spam af det automatiske filter, kan kommentaren kun ses af os og af forfatteren selv, indtil vi godkender kommentaren eller bekræfter, at der er tale om spam. Vi får ingen notifikation og skal selv opdage Facebooks markering i en tråd. Det betyder, at der kan være ventetid på en godkendelse, eller at vi overser markeringen. Hvis du mener, at en af dine kommentarer eller opslag fejlagtigt er blevet markeret som spam, er du altid velkommen til at skrive en direkte besked til os på Facebook med en henvisning til den tråd, hvor kommentaren kan findes.

Vi sletter kun kommentarer, der direkte overtræder vores retningslinjer.