Offentliggjort den: 08. maj 2023

Sikkerhed på riffeljagten

Som altid, når vi er på jagt, er det vigtigt at have fokus på sikkerheden, og det skader ikke at repetere reglerne. Forud for jagten er det vigtigt at du følger en række gode råd.

Bukkejagten er lige straks over os, og det er tid at gøre sig klar til "jægernes juleaften." Noget forberedelse kan gøres umiddelbart før jagten går ind, mens andet skal forberedes i god tid. Få et par gode råd med på vejen her:

• Træn med din riffel både på stillestående og bevægelige mål. Eksperimentér med skudafstandene og skydestillingen. Prøv at skyde fritstående og se resultatet på 75-100 meter. Lær dine egne begrænsninger at kende på skydebanen, hvor sikkerheden og forsikringsforholdene er i orden.

Hør også podcasten:

• Indskyd altid din riffel med passende jagtammunition.
  • Lær at skelne mellem gode og dårlige skudchancer. Vær forsigtig med skud i skrå vinkler, både i horisontalt plan og når der skydes i kuperet terræn eller fra skydeplatform. Skyd aldrig bagskud og kun spidsskud, når chancen er helt oplagt (under 50 meter og fra fast anlæg). Det samme gælder halsskud. Det sikreste skud placeres som et rent sideskud i hjerteregionen, midt på dyret.
  • Anskaf passende udstyr, herunder varm og camouflerende beklædning samt evt. signalfarver ved fællesjagter.
  • Sørg for at tjekke schweissregisteret og find ud af, hvem de nærmeste schweiss-hundeførere er.

Læs mere om sikkerhed i dokumentet Vejledning i riffeljagt, som er udgivet af Skov- og Naturstyrelsen og Danmarks Jægerforbund. Du kan også se vores video herunder om sikkerhed på riffeljagten, hvor Niels Frost sætter dig godt og grundigt ind i stoffet. Knæk og bræk derude!