Offentliggjort den: 18. februar 2020

Øjeblikkelig dispensation til natsigtekikkert

Miljøminister Lea Wermelin giver jægere mulighed for øjeblikkelig dispensation til at bruge lysforstærkende sigtemidler til regulering af mårhund og vaskebjørn. Interesserede jægere skal søge tilladelsen hos politiet og Miljøstyrelsen. Læs her hvordan.

Tekst: Torsten Lind Søndergaard og Jesper Kjær Illemann

De danske jægere har fra dags dato mulighed for at søge politiet og Miljøstyrelsen om dispensation til at erhverve, bære, besidde og anvende lysforstærkende sigtemidler til bekæmpelsen af mårhund og vaskebjørn. Årsagen til at dispensationen gives nu er, at den nye forvaltningsplan for de invasive rovdyr mink, mårhund og vaskebjørn først forventes klar i slutningen af februar. Miljøstyrelsens nye dispensationspraksis for natsigte gælder frem til, at de nye regler om anvendelse af natsigte træder i kraft.

Miljøministeriet skriver om dispensationen i sin pressemeddelelse:

Da mårhunden formerer sig i foråret, vil Miljøstyrelsen allerede nu indføre en ny dispensationspraksis for jægere, der ansøger om anvendelse af natsigte til montering på jagtvåben. Det betyder, at jægerne kan tage natsigte i brug, før en bekendtgørelse med de nye regler ligger klar.

- Når der er bred enighed om, at natsigte er en god idé, giver det ikke mening, at jægerne skal vente endnu længere. Derfor sætter vi gang i det her allerede nu … , siger Lea Wermelin (miljøminister, red.).

Læs hele Miljøministeriets pressemeddelelse her.

For Danmarks Jægerforbund har det i flere år været et udtalt ønske, at lysforstærkende sigtemidler bliver en fast del af jægernes værktøjskasse. Derfor er det også en tilfreds formand for Danmarks Jægerforbund, som modtager nyheden om, at ministeren har lyttet til jægerne og Danmarks Jægerforbund:

- Jeg vil godt rose miljøminister Lea Wermelin for, at hun har lyttet. Opgaven med at holde bestanden af mårhunde nede er en omfangsrig opgave, og vi har brug for et tæt, effektivt og tillidsfuldt samarbejde med myndighederne og politikerne om den her opgave, hvis den skal lykkes. Jeg opfatter ministerens udmelding i dag som et tegn på, at vi står sammen om den opgave, og det vil jeg godt rose hende for, siger Claus Lind Christensen.

Læs også artiklerne:

Se også video med de forskellige typer natsigtemidler

Herunder kan du læse om, hvordan du søger dispensationen.

Tilladelse fra politiet

Som du sikkert ved, så kræver det kræver det en tilladelse fra politiet, hvis du vil ud og erhverve dig en natsigtekikkert. Det er gebyrfrit at søge tilladelsen, ligesom det er med tilladelser til f.eks. lyddæmpere.

Hvis den lysforstærkende kikkert er konstrueret til at montere på et skydevåben, skal du søge om tilladelse på politiets hjemmeside.

Når du ansøger digitalt hos politiet, vil du opleve, at du på side 1 ikke kan vælge en løsning, der tilbyder gebyrfri ansøgning – det skal du ikke blive frustreret over, men blot vælge en af mulighederne og klikke videre. Du kommer ikke til at betale noget. Politiet kalder både jagt og regulering for jagt, så du vælger bare jagt på side 2, selvom du formentlig skal bruge sigtekikkerten til regulering.

Håndholdte lysforstærkende og termiske kikkerter kræver ikke tilladelse.

Hvis du skal bekæmpe vaskebjørn før 1. juli '20

Regulering af vaskebjørn om natten kræver en tilladelse efter Vildtskadebekendtgørelsen. Indgangen til ansøgning finder du ved at følge linket ’Ansøg om tilladelse til regulering’ på Miljøstyrelsens hjemmeside.

Ved ansøgning skal der logges ind med NEM-ID og i tilfælde af, at du ansøger som repræsentant for lodsejer, skal der efterfølgende indsendes en underskrevet fuldmagt fra ejer til Naturstyrelsen. Efter login vælges der vaskebjørn som den art, der skal reguleres, og derefter kan der vælges situationen "Vaskebjørn i tidsrummet fra 1 ½ time efter solnedgang til 1 ½ time før solopgang."

Naturstyrelsen behandler derefter ansøgningen.