Offentliggjort den: 11. september 2019

Rygter om udbrud af norsk hundesygdom i DK

I løbet af de sidste par dage har der på facebook kørt historier om et muligt dansk udbrud af dødelig, norsk hundesygdom. Fødevarestyrelsen maner til besindighed.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen

En syg hund i Sønderjylland, nærmere bestemt på AniCura Varde Dyrehospital, har i løbet af de sidste par dage afstedkommet en del omtale på sociale medier. Historierne spekulerer i, om der er tale om et dansk udbrud af den frygtede hundesygdom, som i øjeblikket huserer i Norge.

Læs også artiklen: Dødelig hundesygdom udbrudt i Norge

Det er der dog ingen grund til at formode, og det er derfor vigtigt at mane til ro og besindighed. Sådan lyder det enstemmigt fra både dyrehospitalet og fra fødevarestyrelsen.

"Facebook er et stærkt medie, og der er i går desværre blevet lavet forskellige opslag rundt omkring på facebook med manglende og i nogle tilfælde endda også forkerte informationer - baseret på en ”formodet” episode her på AniCura Varde Dyrehospital. Fødevarestyrelsen er underrettet om pågældende patient. De melder tilbage, at der på nuværende tidspunkt ikke er grund til bekymring," skriver AniCura Varde Dyrehospital i et opslag på deres facebook-side.

"I Danmark er det fødevarestyrelsens opgave at håndtere eventuelle mistanker om epidemier. Denne historie er eskaleret. Fødevarestyrelsen er underrettet. Der er på nuværende tidspunkt ingen grund til bekymring i forhold til hundene i Danmark," skriver dyrehospitalet videre.

Danmarks Jægerforbund er i løbende dialog med fødevarestyrelsen, som kan bekræfte, at der bør manes til besindighed i sagen. Alle spørgsmål vedrørende den konkrete sag og den norske hundesygdom generelt henvises til fødevarestyrelsen.

Læs mere om sygdomsudbruddet i Norge på Norsk Kennel Klubs hjemmeside.