Offentliggjort den: 16. august 2019

Jægernes uofficielle DM i udvidet apportering

Den 24. august afholder jægerforbundet årets forbundsmesterskab i udvidet apportering med 30 hunde, der alle har kvalificeret sig tidligere på året.

Tekst: Sten Larsen

Danmarks Jægerforbund afholder lørdag den 24. august forbundsmesterskab (FM) i udvidet apportering. Der er tale om jægernes uofficielle Danmarksmesterskab, der i år afholdes i Lammefjordens Jagtforening i kreds 7. Her vil Danmarks bedste jagthunde konkurrere til lands til vands, på fjer og på hår, når den bedste af de trofaste firbenede jagtmakkere skal findes til årets forbundsmesterskaber i apportering.

Terrænerne omkring Lammefjordens Jagtforening danner rammerne, når jægerforbundets kvalificerede hunde, med assistance fra deres førere, skal dyste i de tre discipliner:

• Apportering af fuglevildt
  • Apportering fra vand
  • Apportering af hårvildt

Og der er lagt op til hundearbejde af meget høj klasse! De 30 bedste hunde fra hele landet er kvalificeret til mesterskaberne, og der dystes hund mod hund i hver enkel disciplin.

Der er mødetid for de kvalificerede kl. 08.45, hvorefter der vil være parole kl. 09.15. Der er mulighed for forplejning i løbet af dagen. Som tilskuer er der også lagt op til en spændende dag, da der vil være gode muligheder for at følge med i konkurrencen fra sidelinjen.

Årets FM i apportering bliver en dag med landets absolut bedste jagthunde i centrum, og når signalet lyder som afslutning på dagens konkurrence, kan både hunde og de heldige jagtselskaber, som nyder godt af hundenes evner, se frem til den kommende jagtsæson i topform.

For yderligere information, kontakt jægerforbundets jagthundekonsulent Henrik Vestergaard Hove-Nielsen på telefon: 81880529, e-mail hvh@jaegerne.dk. Eller prøveleder Kresten Henriksen på telefon 40183465, e-mail kresten@tavlsborggaards.dk.