Facebook rammer skævt i blokering af våbensalg

Jæger, journalist og debattør Jens Ulrik Høgh udstiller i et debatindlæg, som i dag bringes i flere danske aviser, den dobbeltmoral, der præger facebooks syn på salg af våben. Danske jagtbutikker udelukkes fra at annoncere, mens de store åbenbart klør på. DJ er enig i kritikken.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen

Mens annoncører såsom kinesiske Wish har frit spil med opfordringer til køb af alt fra kikkertmontager og til ulovlige knive på facebook, blokeres forhandlere i den danske jagtudstyrsbranche uden videre. Under henvisning til et forbud imod salg af våben på platformen, nægtes flere danske forhandlere simpelthen at annoncere. Det sætter jæger, journalist og debattør Jens Ulrik Høgh spotlight på i et debatindlæg i flere danske dagblade i dag – blandt andet Jydske Vestkysten og Fyens Stiftstidende.

Ifølge kilder, som Jens Ulrik Høgh selv har talt med, afvises man, hvis man på butikkernes hjemmesider kan købe f.eks. sigtekikkerter, våbenskabe eller våbenetuier – altså ikke engang deciderede våben.

DJ er enig i kritikken af facebook

Danmarks Jægerforbund har igennem længere tid været opmærksom på problemet og lignende problemer med relation til jagt på facebook, og har også tidligere – uden held - forsøgt at indlede en konstruktiv dialog med facebooks danske afdeling.

- Vi er helt enige med Jens Ulrik Høgh i den her sag. Det er en pinlig affære for facebook, og jo mere vi forsøger at udstille dobbeltmoralen, desto bedre er det. Så kan vi kun håbe, at de før eller siden kommer til fornuft, siger Claus Lind Christensen, formand for Danmarks Jægerforbund.

Del dine fb-oplevelser med os

Claus Lind Christensen opfordrer alle til at indsende skærmbilleder af facebook-annoncer, som promoverer knive og andre jagtrelaterede varer. Varer, som almindelige danske jagtbutikker altså ikke må udstille på platformen, men som andre åbenbart gerne må.

Opfordringen lyder også på at indsende skærmdumps og vidnesbyrd på andre jagtdiskriminerende tiltag, som jægere og forhandlere måtte have oplevet på facebook. Indsend dine skærmbilleder og vidnesbyrd til mail jmj@jaegerne.dk.

Modtog den eksterne Jægerpris 2019

I juni 2019 modtog Jens Ulrik Høgh jægerforbundets eksterne Jægerpris under årets repræsentantskabsmøde. I begrundelsen for tildelingen af prisen hed det blandet andet, at:

”Jens Ulrik har både det mod, der skal til for at modsætte sig jagtmodstanderes ofte usaglige angreb, og en utrættelighed med hensyn til hele tiden at tale jagtens sag. Han er kendt for altid sobert og vedholdende at tale hele jægerstandens sag.”

Læs Jens Ulrik Høghs debatindlæg i Jydske Vestkysten.