Jeg har ikke gyldigt våbenpas og skal på jagtrejse til udlandet - hvad gør jeg?

Jagtrejsen er bestilt. Kufferten pakket. Men våbenpasset mangler. Hvad skal du gøre, hvis du ikke har et våbenpas, når du skal rejse med våben? Besvarelsen herunder inkluderer scenarierne: Du har ikke våbenpas og kan ikke nå at få det. Du skal have lyddæmper med, og den kan ikke skrives i våbenpasset. Du skal have natsigtekikkert med, og den kan ikke skrives i våbenpasset.

Siden er opdateret 22. november 2022

Vi oplever pt. rigtig stor frustration fra jægere, der ikke kan få deres våbenpas.  Årsagen er, at Politiet har fået nyt datasystem, som ikke virker og som har medført urimelige lange ekspeditionstider. Det er en umådelig træls situation og Danmarks Jægerforbund gør alt hvad vi kan for, at presse politikere, ministre og embedsfolk for at finde en løsning - men vi kan ikke løse problemet, det kan kun Politiet.
På denne side har vi samlet det vi ved pt. om rejsemulighederne med våben fra Danmark.

Du kan følge Politiets driftsstatus på våbentilladelse mv. HER

Vi har her beskrevet, hvordan du trods manglen på våbenpas stadig kan komme af sted på din jagtrejse eller af sted til skydekonkurrencen i udlandet, uanset om det drejer sig om at medbringe riflede våben, haglvåben (eller lyddæmpere).

Når du skal ud at rejse med dine våben, skal du have disse våben skrevet ind i det blå EU våbenpas, og du skal sørge for, at dette er gyldigt. Men hvad nu hvis du ikke er i besiddelse af et gyldigt våbenpas f.eks. fordi ekspeditionstiden på oprettelse/fornyelse af våbenpasset hos politiet kan være meget lang, eller fordi din lyddæmper eller natsigtekikkert ikke kan komme i passet, skal du så aflyse rejsen?

Såfremt din rejse ikke strækker sig over en længere periode end maksimalt tre måneder, kan du deklarere våbnene ved ud- og indrejse af Danmark. Uanset om du skal rejse inden for eller uden for EU's grænser, skal du udfylde en tolddeklarationsblanket fra Politiets hjemmeside, og aflevere den til nærmeste toldekspedition ved ud- og hjemrejse.

Du kan ansøge om at føre våben over grænsen på Politi.dk

Når du rejser ud af Danmark, skal du forbi én af Skats toldekspeditioner. De vil så stemple blanketten og sende den til dit lokale politi. Samme procedure skal du igennem, når du kommer hjem til Danmark. Du kan finde placeringer og åbningstider på landets toldekspeditionskontorer her.

Det er også Skats kontorer, du skal henvende dig til, hvis du har spørgsmål om denne del af processen. Vær opmærksom på at toldmyndighederne (SKAT) oplyser, at deklarationen skal ske på det toldekspeditionskontor, som ligger nærmest udrejsestedet og så tæt på udrejsetidspunktet som muligt.

Specielt for Sverige: Ved rejse med våben til Sverige, skal du ud over ovenstående også deklarere dine våben på det Svenske toldvæsens (Tullverket) hjemmeside. Du skal altid deklarere dine våben ved Tullverket, ligegyldigt om du har EU våbenpas eller ej.

Specielt for Norge: Ved ind- og udrejse med våben til og fra Norge skal du udfylde en blanket som du finder HER.  Dette fritager dig ikke for den ovenstående procedure over for de danske myndigheder.

Specielt for Tyskland: Ind- og udrejse med våben til og fra Tyskland kan i øjeblikket kun foretages med gyldigt EU-våbenpas. De tyske toldmyndigheder vil ikke deklarere skydevåben manuelt. Dette gælder også ved transit gennem Tyskland.

Specielt for Polen: Ved ind- og udrejse med våben til og fra Polen skal du inden fremmøde ved de polske toldmyndigheder have ansøgt om tilladelse til at indføre dine jagt våben i landet. Du kan læse mere på den polske ambassades hjemmeside (på engelsk). Dette fritager dig ikke for den ovenstående procedure over for de danske myndigheder.

Øvrige lande: Normalt vil der kræves en tolddeklaration ved ind- og udrejse til besøgs landet, hvorimod rejse med våben i transit igennem EU-lande ikke kræver tolddeklaration i transitlandene.

Husk at mange lande kræver en dokumentation for formålet med rejsen, f.eks. en jagt invitation eller en tilmelding til en skydekonkurrence i besøgs landet.

Danmarks Jægerforbund arbejder derudover på, at du i fremtiden kan få optaget din lyddæmper direkte i våbenpasset.

Har du spørgsmål angående våbenpas som ikke er besvaret her på siden, kan du sende en mail til vaaben@jaegerne.dk, vi besvare spørgsmål dagligt, men da vi får mange mails, kan der være en svartid på op til 5 hverdage.