Søg på Jægerforbundet.dk
HjemSitemapUdskrivFå websitet læst højt

Frugtbart samarbejde
mellem jagtforening og NST-enhed
Naturstyrelsen, Kronjylland, og Kronjyllands Jagtforening har indtil nu haft et forhold, hvor jagtforeningen har lånt arealer til hundetræning og nyjægerjagter uden nogen form for modydelse.

Det blev der lavet om på forrige weekend, da jagtforeningen stilled med 13 sæt hænder og deltog i nedtagelse af et hegn omkring en kultur, der nu kan klare sig selv. Fjernelse af hegnet havde også det mål at åbne arealet for vildtet både som fristed og spisekammer.

Forhistorien er, at Kronjyllands Jagtforening i marts måned havde henvendt sig til vildtkonsulent Sandor Hestbæk Markus hos Naturstyrelsen, Kronjylland, for at høre, om man igen i år kunne låne et areal til efterårets to nyjægerjagter.

- Det kunne jagtforeningen godt. Dog syntes jeg, at det kunne være rart, hvis jagtforeningen ville yde lidt til gengæld, og derfor spurgte jeg om muligheden for det, siger Sandor Hestbæk Markus og fortsætter:

- De to foreningsrepræsentanter så på hinanden og nikkede. På den baggrund tog jeg kontakt til vores skovfoged for at finde en egnet opgave. Efterfølgende tog jeg kontakt til jagtforeningens formand, Peter Kaae Schmidt, og sagde, at de skulle medbringe knibtang, hammer, handsker og motorsav.

Partnerskab
Hos jagtforeningen var holdningen, at man godt ville spille med på vildtkonsulentens forslag og så det som en mulighed for at vise flaget.

- Vi betragter det som en slags test og sagde ja til vildtkonsulentens forslag, og vi kan godt yde en indsats en anden gang, hvis det som i dette tilfælde har en vis jagtlig relevans. Nu har vi lånt arealer i en del år, så er det ok at give lidt tilbage, siger Peter Kaae Schmidt, der fik samlet 13 personer af begge køn og i varieret aldre til arbejdsdagen.

- Foruden at vi i fællesskab fik fjernet hegnet, blev dagen også brugt på formidling af viden om botanik og dyreadfærd. Og jeg må sige, at alle gik til stålet med et godt humør. Jeg synes derudover, at det er frugtbart, at vi som repræsentant for staten kan indgå i en form for partnerskab med jagtforeningen – helt på linje med vores andre partnerskaber, hvor vi primært kan være behjælpelig med at stille arealer til rådighed, mod at den anden part gør en indsats for at udvikle området, siger Sandor Hestbæk Markus og uddyber:

- På den måde mener jeg, at Naturstyrelsen med god samvittighed kan udlåne arealer til – i dette tilfælde – uddannelse af nyjægere. Det er for at bruge en forslidt frase en win win-situation.

I forbindelse med at det lille selskab indtog frokosten, oplevede de, at to stykker råvildt straks så sit snit til at benytte sig af, at hegnet var fjernet, idet de søgte ind i den lave, tætte bevoksning med gode muligheder for dækning. Det må være et nyt eldorado for dyrene.
MSJ
Opret tråd om denne nyhed i debatforum
Tip en ven om denne nyhed
[05-05-2012 kl. 07:00]