Leder: Svanesang for en forældet patron

Læs Claus Lind Christensens leder fra Jæger 3/2018 om haglskåle af plast og en enig bestyrelse i Danmarks Jægerforbunds beslutning om, at plastforladningerne skal udfases totalt.

Tekst: Claus Lind Christensen, formand, Danmarks Jægerforbund

Plastik er et fantastisk materiale, der bruges i nærmest alt. Prøv engang at tænke på et produkt, hvor der ikke indgår en eller anden form for plast? Man skal lige tænke sig om et øjeblik, ikke sandt?

Plasten har for længst fundet vej til os jægeres og sportsskytters haglammunition. Af den simple årsag, at plasten har nogle helt indlysende egenskaber, som er attraktive, når man skal fremstille en driftssikker patron. Således er haglpatronerne i de seneste cirka 30 år produceret i plast. Særligt efter blyforbuddet i 1994 fik plasten for alvor sit gennembrud. De nye stålhaglspatroner fik brug for en container til at skyde dem ud af løbet med en højere hastighed for at opnå den samme anslagsenergi som blyhaglene. Således bliver langt de fleste haglpatroner i dag fremstillet med en haglskål i plast. Ingen tænkte dengang videre over, at vi jægere efterlader os et lille visitkort i naturen i form af en plastforladning, hver gang vi trykker på aftrækkeren – på jagten eller på skydebanen.

Den går bare ikke længere. I dag ved vi, at plasten ikke bare ’forsvinder’. Den nedbrydes med tiden til mikroplast og risikerer dermed at indgå i det biologiske kredsløb. Plastens uheldige bagside er for alvor kommet på dagsordenen, og både forskere og politikere arbejder målrettet på at kortlægge plastens livscyklus og forhindre, at plasten ender steder, hvor den ikke hører hjemme.

Vi jægere elsker naturen. Vi høster af et overskud, vi plejer vildtbestandene efter bedste evne, og vi ser os selv som mennesker, der ønsker at efterlade naturen i samme eller bedre stand til de næste generationer.

Derfor har en enig bestyrelse i Danmarks Jægerforbund besluttet, at plastforladningerne skal udfases totalt. Og vi står heldigvis ikke alene med det synspunkt. Også Danmarks Våbenhandlerforening, hvis medlemmer importerer en stor del af den ammunition, som skydes af i Danmark, bakker op om visionen.

Medlemmerne af Danmarks Våbenhandlerforening vil tage kontakt til deres leverandører og bede dem om at sætte turbo på udviklingen af biologisk nedbrydelige haglskåle, som helt skal erstatte de nuværende af plast.

Jeg er fuld af respekt for, at Danmarks Våbenhandlerforening har modet til sammen med Danmarks Jægerforbund at melde ud, at haglpatroner med plastforladninger er gårsdagens teknologi. De nyudviklede patroner til alle formål er ikke på hylderne i morgen – men de kommer.

I 1994 gik de danske jægere foran ved at skifte bly ud med stål. Nu er tiden kommet til, at vi løser de sidste miljøproblemer ved vores haglpatroner og skifter plastforladningerne ud med bionedbrydelige haglskåle.

Som jægere og naturelskere kan vi ikke være andet bekendt.