Offentliggjort den: 03. januar 2018

Ny bekendtgørelse betyder nye regler for kronvildtjagt og udsætning

En ny bekendtgørelse fra Miljøstyrelsen medfører en række ændringer for jagt og fodring af kronvildt, samt udsætning af gråænder, agerhøns og fasaner.

Tekst: Kenneth Sletten Christensen, Danmarks Jægerforbund

Som vi tidligere har skrevet her på hjemmesiden, har Miljøstyrelsen barslet med en ny version af bekendtgørelsen om udsætning af vildt, jagtmåder og jagtredskaber. Efter endt høringsperiode og vedtagelsen i Folketinget om ændringer i lov om jagt og vildtforvaltning er den endelige version af bekendtgørelsen nu klar til at træde i kraft.

Det betyder ændringer i reglerne om udsætning og kronvildtjagt og -fodring. Det skriver Miljøstyrelsen i dag på deres hjemmeside.

Helt konkret oplyser Miljøstyrelsen, at de væsentligste ændringer er:

• Tryk- og drivjagt er forbudt i perioden 1. september til 15. oktober samt i februar af hensyn til hhv. brunst og drægtighed.
  • Det bliver forbudt at fodre kronvildt med kraftfoder og valset korn.
  • Udlægning af foder til kronvildt må ikke ske nærmere end 130 meter fra skydetårne og -stiger.
  • Det er nu muligt at udsætte flere fasaner, hvis der samtidigt laves flere varige naturforbedringer på ejendommen.

Reglerne for kronvildtet træder i kraft 1. juli 2018. Vi vil naturligvis bede Miljøstyrelsen om at uddybe reglerne for fodring af kronvildt i relation til fodring af øvrigt vildt. Reglerne for udsætning er allerede trådt i kraft her den 1. januar 2018.

Bekendtgørelsesændringen følger op på miljø-og fødevareminister Esben Lunde Larsens nye model for kronvildtforvaltning og Vildtforvaltningsrådets evaluering af opdræt- og udsætningsaftalen.