Mand sigtet for at skyde ulv

En 66-årig mand blev mandag eftermiddag anholdt og sigtet for at skyde en ulv på en mark øst for Ulfborg. Det skriver Midt- og Vestjyllands Politi i dag i en pressemeddelelse på sin hjemmeside kl. 09.41. Danmarks Jægerforbund tager kraftigt afstand til den ulovlige og forkastelige handling.

Tekst: Torsten Lind Søndergaard, Danmarks Jægerforbund

Opdateret 18. april 2018 med et foto af den skudte ulv taget af DTU Veterinærinstituttet.

Midt- og Vestjyllands Politi har i dag lagt følgende pressemeddelelse ud på sin hjemmeside:

Midt- og Vestjyllands Politi modtog mandag den 16. april kl. 14.26 en anmeldelse om, at en ulv var blevet skudt på en mark ca.13 km. øst for Ulfborg. Anmeldelsen kom fra et vidne, der kort forinden havde set en mand komme kørende i bil til marken, affyre skud mod en ulv fra bilen og køre væk fra stedet igen.

På gerningsstedet fandt politiet en ung hun-ulv, som var dræbt af skud. Der blev endvidere bl.a. fundet et nyligt afskudt patronhylster. På baggrund af vidneforklaringer kunne politiet hurtigt identificere ejeren af den bil, der var set og anvendt ved nedskydningen af ulven.

Der er tale om en 66-årig mand fra lokalområdet, som efterfølgende blev sigtet og afhørt til sagen. Politiet foretog en række tekniske undersøgelser, og den 66-åriges bopæl og bil blev ransaget. I den forbindelse blev flere skydevåben fundet og beslaglagt. Også den 66-åriges bil blev beslaglagt.

Der er ikke fastsat jagttid på ulve i Danmark, og de må derfor ikke jages. Det er på nuværende tidspunkt politiets vurdering, at der foreligger flere overtrædelser af Jagtloven og Artsfredningsbekendtgørelsen, men også andre bestemmelser kan være overtrådt, hvilket den kommende efterforskning vil vise.

Manden nægtede at have skudt ulven, men er fortsat sigtet i sagen. Politiet afventer nu resultatet af de tekniske undersøgelser. Veterinærinstituttet, DTU, foretager undersøgelse af ulven på vegne af Miljøstyrelsen.

Groft tilfælde af selvtægt

Formand for Danmarks Jægerforbund Claus Lind Christensen er rystet over sagen, som han kalder fuldstændig grotesk og et fuldstændigt vanvittigt eksempel på selvtægt.

-  Hvis sagen forholder sig, som politiet beskriver den i sin pressemeddelelse, så tager jeg på det allerkraftigste afstand til handlingen. Det er et meget alvorligt lovbrud og vanvittigt eksempel på selvtægt. Hvor jeg håber, at den her sag bliver opklaret, og at strafferammen udnyttes fuldt ud, siger Claus Lind Christensen.

Eksklusion af Jægerforbundet

Hvis sagen mod den 66-årige mand fører til en sigtelse, og vedkommende samtidig er medlem af Danmarks Jægerforbund, så kan vedkommende se frem til en eksklusionssag.

- Hvis manden bliver dømt, og samtidig er medlem hos os, ja, så kører vi en eksklusionssag, siger jægerformand Claus Lind Christensen.

- Den slags mennesker er ikke velkommen i vores fællesskab, understreger jægerformanden, som i den kommende tid vil følge sagen tæt.

Pressehenvendelser kan ske til:

Torsten Lind Søndergaard, pressechef Danmarks Jægerforbund tlf. 81 88 02 08