Offentliggjort den: 16. oktober 2017

Viden om vildtafsætning – vi har brug for dit input

Afsætning af vildt følger en række love og regler - men hvordan oplever du det at afsætte dit vildt? Hvis du benytter dig af muligheden hører Danmarks Jægerforbund meget gerne om dine positive og negative erfaringer i formularen her.

Tekst: Sabina Rohde, Danmarks Jægerforbund
Foto: Thomas Iversen, Danmarks Jægerforbund

Opdateret den 25. oktober: Der er nu lukket for besvarelser.

Der findes i dag en række muligheder for som jæger at afsætte sit nedlagte vildt. Det gælder dog kun for en række arter.

Arterne, der pt. kan handles, er: agerhøne, amerikansk skarveand, canadagås, fasan, grågås, gråand, krikand, nilgås, ringdue, skovsneppe, kronvildt, sikavildt, dåvildt, råvildt, mufflon, vildsvin, mink, ræv, husmår, ilder, mårhund, vaskebjørn, hare og vildkanin.

De fleste jægere er bekendt med bagatelgrænsen, der definerer, at man som jæger kan afsætte op til 500 stk. småvildt og 15 stk. klovbærende vildt om året uden særlige tilladelser og beviser.

Yderligere regler omkring afsætning af vildt hører primært til i Fødevareministeriet

I Jægerforbundet ønsker vi, at være med til at skabe de bedste muligheder for vores medlemmer. I den forbindelse er vi nysgerrige på om vores medlemmer oplever, at det er et problem at afsætte deres vildt, og hvilke problemer de i givet fald oplever.

Derfor har vi i den næste uge åben for kommentarer til, hvordan du som jæger oplever reglerne på området. Fungerer det, eller er der plads til forbedringer? I formularen herunder hører vi meget gerne, hvordan du oplever, at afsætning af vildt fungerer for dig.

Deadline for besvarelse er mandag den 23. oktober kl. 8.

Der er nu lukket for besvarelser.