Offentliggjort den: 25. oktober 2017

DJ's vinderklasseprøve - efterår '17

Tekst: Jytte Harder

Resultaterne fra Danmarks Jægerforbund i alt 8 vinderklasseprøver foreligger nu.

Vinderklasseprøverne henvender sig til hunde, der har kvalificeret sig i henhold til Dansk Jagthunde Udvalgs fælles markprøveregler. Prøverne er opdelt for engelske og kontinentale racer, hvor hundene opdeles i hold og afprøves parvis i det åbne landskab. På efterårsprøven nedlægges der fugle over hundene, og efter en afsluttende matchning placeres op til seks hunde på hver prøve.

Danmarks Jægerforbund har i starten af oktober afholdt 6 vinderklasseprøver i henholdsvis Hjallerup, Slagelse, Holbæk, Stubbekøbing samt 2 i Assens. Her kunne de allerbedste hunde kvalificere sig til Dansk Jagthunde Udvalgs Danmarksmesterskab, der løb af stablen i Hjallerup den 15. oktober, og hvor der skulle dystes mod kvalificerede hunde fra de øvrige hundeorganisationer. Ved dette Danmarksmesterskab endte ruhåret hønsehund, Line ført af H.C. Clausen, Esbjerg – der havde kvalificeret sig til mesterskabet på DJ’s vinderklasseprøve i Assens - på en flot førsteplads i konkurrencen for de kontinentale hunde.

Efter DM afholdte Jægerforbundet yderligere to vinderklasseprøver i henholdsvis Egeris og Terkelsbøl.

Vinderne fra efterårets 8 vinderklasseprøver kan ses her