Offentliggjort den: 17. oktober 2017

Nye regler gør CIC trofæopmålinger mere attraktive

Efter en god debat er man i CIC nået frem til et fælles fodslag i forhold til tørretid for trofæer. Hidtil har tørretiden for alle trofæer været så lang som 90 dage, men den nyeste undersøgelse påviser, at 30 dage er tilstrækkeligt for alle trofæer. Denne ændring gør CIC’s trofæopmålinger mere attraktive, da jægerne ikke længere skal vente 90 dage på at få opmålt drømmetrofæerne.

Tekst: Christian Lang Jensen, Danmarks Jægerforbund

Fritz Heje Hansen, som er jagtkonsulent ved Danmarks Jægerforbund, er glad for beslutningen om at nedsætte tørretiden for alle trofæer til 30 dage, da undersøgelser taler et entydigt sprog i denne sammenhæng. Fritz Heje Hansen har i kraft af sit arbejde ved CIC’s Trophy Evaluation Board siddet med ved forhandlingsbordet, og efter en lille debat lykkedes det ham at få overbevist de øvrige deltagere om at nedsætte tørretiden for alle trofæer til 30 dage.

CIC’s trofæopmålinger er vigtige

Der findes i dag flere forskellige standarder inden for trofæopmåling, og i denne sammenhæng beslutter en jæger selv, efter hvilken standard han eller hun vil have opmålt sit trofæ. CIC’s standard for opmåling er meget anvendt i hele Europa, hvilket betyder, at det er muligt at sammenligne trofæopmålinger fra hele Europa, hvis de vel at mærke er opmålt efter den samme standard.

Sammenlignelige trofæopmålinger er udover at være interessante for de enkelte jægere også meget vigtige i forskningsmæssigt øjemed, og derfor er det ønskeligt, at så mange trofæer som muligt opmåles med udgangspunkt i den samme standard. Af denne årsag udgør det et problem, hvis mange jægere fravælger CIC’s trofæopmålinger, fordi de skal vente længe på at få foretaget selve opmålingen.

Det er imidlertid klart, at man ikke blot kan ændre reglerne for opmåling uden at kunne forsvare det ud fra et faktuelt perspektiv, men i denne sammenhæng er det lige netop, hvad man kan. En ny undersøgelse peger nemlig på, at 30 dages tørretid er tilstrækkeligt for alle trofæer, og det kommer nu alle jægere til gode.