Offentliggjort den: 21. april 2017

Kort nyt til jagttegnskursuslærere

Tekst: Jes Mikkelsen, Danmarks Jægerforbund

Nyt tryk af bogen Jagttegn

Danmarks Jægerforbund og forlaget SEGES forbereder et nyt tryk af undervisningsbogen Jagttegn, da lageret er ved at være tomt. I den 3. udgave er der blevet plads til et par justeringer i henhold til jagtprøvens pensum. Der er tilført et afsnit om vildtsygdomme og parasitter, og i kapitlet om jagtformer er der ændret lidt på rækkefølgen af afsnittene. Kapitel 4 om vildtkending har fået tilført en farveinddeling, som forbinder indholdet bedre til pensum. Derudover er enkelte fotos udskiftet og tastefejl rettet. Forbedringerne er gennemført i samarbejde med aspiranter, jagttegnskursuslærere og referencegruppen for Jagttegn.

Det nye oplag forventes klart i løbet af juni, og vil blive annonceret i god tid på netbutikken ved jagtprøven.dk

Jagttegnskursuslærere som underviser i regi af Danmarks Jægerforbund, kan modtage et gratis eksemplar af bogen på sommerens ERFA-møder.

Patron samlinger

”Vidste du at man godt må have en patronsamling til undervisning”?

Jægerforbundet har modtaget henvendelser fra jagttegnskursuslærer, der ønsker mulighed for at fremvise forskellige typer riffelammunition i forbindelse med jagttegnsundervisning.

Denne mulighed eksisterer allerede, og er endda gebyrfri

Hvis du gerne vil vise dine elever forskellige kalibre af riffelammunition, og du ikke har en våbentilladelse til alle de ønskede kalibre, findes der en anden mulighed på politiets hjemmeside.

Du kan ansøge om en gebyrfri samlingstilladelse ved politiet – helt præcis en tilladelse til” Samling af ladte patroner til undervisningsformål”.

Du kan ansøge om tilladelsen her

Norsk jegerprøve

Hent inspiration til undervisningen fra den norske jagttegnsundervisning – Jegerprøven

Store dele af undervisningsmaterialet til den norske jegerprøve er tilgængeligt på nettet. Via Miljødirektoratets hjemmeside er det muligt at se en masse spændende materiale om jagt og våben. Særligt en række små film og videosekvenser om fart, afstand og vinkel til vildtet er gode til visualisering for aspiranter.

Se den flotte hjemmeside her

ERFA møder

Til juni afholder Danmarks Jægerforbund igen erfarings-møder (ERFA) for jagttegnskursuslærere. Møderne afholdes som aftenmøder, og afholdes over hele landet. Målet for møderne er samtale og dialog mellem jagttegnskursuslærere for at øge vidensniveauet omkring jagttegnsundervisning. Endvidere ønsker Danmarks Jægerforbund respons på undervisningsmaterialet ’Jagttegn’ for at optimere det bedst muligt.

Fokus for årets ERFA-møder er vildtforvaltning, som vil tage udgangspunkt i de vejledningsnævnte emner. Rådgivere fra markvildtsindsatsen vil deltage på møderne, så der vil være plads til god dialog vedrørende natur- og vildtpleje, naturbeskyttelsesloven og Natura2000.

Det endelige program og tilmelding sendes ud med nyhedsbrevet for jagttegnskursuslærere, og findes på Jægerforbundets hjemmeside primo maj. Deltagelse er gratis. Af hensyn til bestilling af forplejning og bøger ønskes der forhåndstilmelding.

Ny formular til bestilling af kursistmapper

På Jægerforbundets hjemmeside er der nu lavet en online bestilling til kursistmapper til jagttegnsaspiranter. Under fanen Jagttegnskursuslærer ligger formularen, som sendes direkte til lageret.

Meld gerne aspiranterne ind som kursister, så snart de begynder på jagttegnskurset. Så modtager de Jæger i postkassen fra dag et, og kan orientere sig i jagtens univers.

Bestillingsformularen findes på Tillidsmandsnettet under Jagttegnskursuslærer