Offentliggjort den: 05. oktober 2017

Hvordan kommer jeg på jagt?

Den billigste og bedst dækkende mulighed er igennem Danmarks Jægerforbund. Find en af vore cirka 800 jagtforeninger, som råder over egen jagt, og meld dig ind her. Eller vov dig ud på det kommercielle jagtlejemarked og lej jagt. Den tredje mulighed er at købe dig til dagsjagter, enten hos private udbydere eller hos staten.

Tekst: Max Steinar, Danmarks Jægerforbund
Foto: Max Steinar, Danmarks Jægerforbund

Både jagttegn og haglskydeprøven har du bestået. Tillykke med det! Det er en halvsvær kunst, men nu venter den næste og måske større udfordring, og det er at komme på jagt. Der er kamp om jagtrettighederne i Danmark - vi er fire jægere pr. kvadratkilometer - og det er udbud og efterspørgsel, der bestemmer priserne. Jagtlejepriser på helt op imod 1.000 til 2.000 kr. pr. hektar for de mest eftertragtede områder er desværre ikke noget særsyn.

Kun ganske få såkaldte normale mennesker kan løfte så stor en udgift. Mit bedste råd til dig er at læne dig op ad en lokal jagtforening i stedet. Gå ind her på vores hjemmeside, hvor du hjælpes direkte videre til det område af Danmark, hvor du bor.

Uanset hvor, så vil du opdage, at der er en del jagtforeninger at vælge imellem. Der kan være stor forskel fra forening til forening, blandt andet hvad angår antallet af medlemmer, om man råder over egen skydebane eller ej, og også hvorvidt den enkelte forening har sin egen jagt.

Hvis du finder en forening med egen jagt, så tag kontakt til bestyrelsen og undersøg vilkår og muligheder. Vær grundig, tal gerne med flere foreninger og tag så dit valg.

Ja tak til fødselshjælp

Skrevet med hånden på hjertet, så vil jeg varmt anbefale dig at læne dig trygt op ad en jagtforening og alt, hvad det indebærer af muligheder. Vi ved, at mange nyjægere mister modet i løbet af et år eller to. Jeg tror, det er fordi, de ikke når helt ind i ”Det forjættede land”, får lov at komme på jagt, og rent faktisk får affyret deres haglgeværer - og i bedste fald også nedlagt deres første bytte.

I en jagtforening finder du ikke alene jagtmuligheder, du finder også erfarne folk, der via deres tillidsposter beviser, at de gerne vil dele deres viden med DIG og andre nyjægere. Chancen for, at du er på vej ind i en livslang interesse, stiger markant, hvis du får denne ”fødselshjælp” ind i jagtens verden de første år.

Jagtforeningernes jagt

Hvilke jagtmuligheder har du så i jagtforeningen? Det varierer naturligvis. Men det kan være regulering af rågeunger i maj. Det kan være fællesjagter i efteråret. Det kan være gravjagt efter ræv og mårhund. Og i nogle foreninger er der mulighed for bukkejagt om sommeren, hvilket ofte foregår via en lille kontant indsats og en lodtrækning.

Din egen jagt

Vil du gerne have din egen jagt? Måske sammen med en eller to andre? Hvis du googler på ”jagtudlejning”, vil du få en lang række hits, som for eksempel nogle private sites. Hvad gør du så, hvis du får kontakt til en udbyder af jagt, og du skal ud at besigtige dit måske kommende terræn? Det korte svar er, at du skal alliere dig med en erfaren jæger, som har ”øje” for, hvad der reelt er af jagtmuligheder på sådan et terræn.

Lad være med at lade din sult efter eget jagtterræn overdøve din sunde fornuft. Selvom der kan være langt mellem udbud af jagt, så vær tålmodig.

Større ejendomme udbyder også jagt. Går du sammen med andre jægere, kan du danne et konsortium. Det har den store fordel, at jeres forenede økonomiske råderum giver jer mulighed for at leje et flot terræn. Ulempen er, at du ikke selv bestemmer på ”din” jagt. Der er desværre mange eksempler på konsortier, hvor det går galt. Omvendt er der også konsortier, der kan fejre 25 års jubilæum. Igen skal du forlade dig på din sunde fornuft.

Hvis et ”Velfungerende konsortium søger enkelte jægere” lige inden bukkejagtens start, skal du spørge ind til baggrunden for, at der er mangel på folk. Bed om at se jagtjournalen, tal med andre medlemmer end lige dem, der har lavet annoncen.

Dagjagter

En tredje mulighed er at købe dig til dagjagter. Det kan være jagter på udsatte ænder eller fasaner, men det kan også være efter hjortevildt på en jagt hos Naturstyrelsen. Styrelsens enheder Blåvandshuk, Midtjylland og Vestjylland udbyder en række dagjagter. Salget starter onsdag d. 8. juni 2016 kl. 12. Hold øje med Naturstyrelsens hjemmeside via dette link.

Jeg har deltaget i eller overværet flere af disse jagter, og det er generelt en fin og god oplevelse, du køber dig til, i en prisklasse på op imod 5.000 kroner (hvor der må nedlægges hjorte). Men det er lidt ligesom en lodtrækning. Du kan være heldig, at du oplever en masse og måske nedlægger et dyr eller flere, eller du kan risikere at opleve meget lidt eller intet.

Naturstyrelsen udbyder også store klitplantager til jagt. Det kan klinge sødt i ørerne, men den årlige jagtleje ligger ofte omkring 250.000 kroner. På hjemmesiden står mange detaljer om det enkelte jagtområde. Du kan bl.a. læse dig til, hvad det tidligere konsortium har nedlagt.