Offentliggjort den: 09. maj 2017

Fornem hæder til Jørgen Vesterdahl

På Jægerforbundets repræsentantskabsmøde havde Claus Lind Christensen den fornøjelse og ære at uddele Jægerforbundets fornemmeste pris til Jørgen Vesterdahl, Dansk Strandjagtforenings sidste formand. Guldnålen blev tildelt på baggrund af Jørgen Vesterdahls ihærdige indsats i forbindelse med sammenlægning af de tre gamle jagtforeninger til Danmarks Jægerforbund i 1992.

Tekst: Morten Sinding-Jensen, Danmarks Jægerforbund
Foto: Max Steinar, Danmarks Jægerforbund

Som kulmination på repræsentantskabsmødets tilbageblik på de første 25 år af Danmarks Jægerforbunds historie bød Jægerforbundets formand Claus Lind Christensen Verner Olesen, Dansk Jagtforening, Kristian Raunkjær, Landsjagtforeningen af 1923, og Jørgen Vesterdahl, Dansk Strandjagtforening op på scenen.

Motivation fra Raunkjær

- For noget tid siden fik jeg et håndskrevet brev med en motivation for at give guldnålen til en, der har gjort en helt særlig indsats. Brevet var fra Kristian Raunkjær, og argumentationen fra Kristian var ganske klar, og der var heller ikke mange sekunders overvejelse i hovedbestyrelsen om forslaget, sagde Claus Lind Christensen, kiggede på Raunkjær og forsatte:

- Den guldnål, du har foreslået, vil jeg med stor ære uddele. Den gives til en jæger, der ikke har arbejdet så meget i Danmarks Jægerforbund, men derimod har han gjort en kæmpe indsats for, at Danmarks Jægerforbund blev dannet.

Vedholdende indsats trods modstand

- Inden jeg vil stikke dig med guldnålen, så skal du have nogle ord med på vejen, sagde formanden henvendt til Jørgen Vesterdahl:

- Jørgen, i optakten til dannelsen af Danmarks Jægerforbund var du en central spiller, for der er ingen tvivl om, at Dansk Strandjagtforening og medlemmerne følte sig klemt i en fusion med de to store foreninger. Det har krævet et voldsomt stort arbejde af dig personligt, men du rystede ikke på hånden, du var sikker i din sag, og du gjorde det nødvendige!

- Det nødvendige i din verden var at styrke jægerne, også selv om det betød, at du måtte slippe noget af selvstændigheden for din forening og strandjægerne til fordel for en større og bedre samling af jægerne.

- Trods en svær tid med stærk modstand fra dine egne, stod du fast på din overbevisning, og dit personlige bidrag var et væsentligt element i dannelsen af Danmarks Jægerforbund.

- Men du ønskede ikke bare et samlet forbund, du glemte ikke, hvor du kom fra, og du var tro mod det bagland, du repræsenterede, og var med til at sikre, at strandjægerne i sammenlægningen ikke blev glemt.

- Efter sammenlægningen har du ikke direkte deltaget i forbundets arbejde, men du har altid deltaget på repræsentantskabsmøderne, og du er altid gået på talerstolen med dit positive sind, og fra tid til anden har du også gjort os andre opmærksom på historien, og at vi ikke må glemme, hvor vi kommer fra. Tak for det, Jørgen!

Stående ovationer

Med disse ord var Claus Lind Christensen nået til nålestikket med følgende ord:

- Jørgen, du har fortjent denne guldnål, og det er med stolthed, at jeg på vegne af Danmarks Jægerforbund tildeler dig Danmarks Jægerforbunds guldnål!

Det var et meget bevægende øjeblik for alle i salen, som helt naturligt udløste stående ovationer for Jørgen Vesterdahl!

Se overrækkelsen af guldnålen