Offentliggjort den: 18. april 2017

Rekordstort Forbundsmesterskab i bue

Forsøget med et kombineret stævne mellem DJ og FaDB blev en stor succes, og bevirkede et rekordstort deltagerantal i Jægerforbundets forbundsmesterskab i bue 2017.

Tekst: Max Steinar
Foto: Max Steinar

For fjerde gang afviklede Danmarks Jægerforbund sit FM i bueskydning, da stævnet løb af stablen lørdag den 4. april på Skovly ved Ribe. Til debutstævnet i 2014 var der blot sølle 20 deltagere – denne gang var det tal næste tredoblet, til 57.

Årsagen var utvivlsomt, at FM var slået sammen med den traditionelle årsskydning hos FaDB – Foreningen af Danske Buejægere. DJ’s Forbundsmesterskab var den første skydning af tre ”ben” i FaDB’s omfattende årsskydning (som først sluttede søndag den 5. april), og åbnede altså så at sige ballet hos de grundige og konkurrencelystne buejægere.

De 57 deltagere blev delt i såkaldte patruljer (hold) á fem skytter, som hver fik anvist den af de 30 poster/mål, som patruljen skulle starte på.

Formand for FaDB Brian Lisborg og hovedbestyrelsesmedlem Leif Bach, der er tilforordnet for Danmarks Jægerforbunds bueudvalg, bød velkommen, og ønskede deltagerne god tur rundt på banen, anlagt i skovklædt terræn under Naturstyrelsen, hvorpå mesterskabet blev blæst i gang.

Formand for FaDB Brian Lisborg og hovedbestyrelsesmedlem Leif Bach, der er tilforordnet for Danmarks Jægerforbunds bueudvalg, byder velkommen

Omskydningen i compound er netop overstået, og Orla Hansen (tv) lykønskes af bronzevinderen Jesper Hansen, og de to andre deltagere i omskydningen, Jacob Steffensen og Eigil Frey.

Jagtrelevant

Når riffelskytter mødes til feltskydning, er en af fordelene ved den type skydning det jagtrelevante (forskellige mål på forskellige afstande, og med forskellige skydestillinger). Nøjagtigt det samme gør sig gældende ved FM i bue. Banen snor sig gennem statsskov, og målene – hare, ræv, rådyr, ulv, vildsvin og andre 3-D figurer - stod på afstande fra fem til 25 meter. Og mange steder var det nødvendigt at ”sno” sig for at få målet fri af generende grene eller stammer, som nedenstående eksempel viser. Ganske som man kan opleve det, når man er på pürsch i den danske natur.

De 30 mål rundt på ruten var markeret med signalbånd for at gøre det nemmere at finde dem og det skilt, som både angav hvad nummer i rækken af mål, man var nået til, såvel som det nøjagtige sted, hvorfra pilen skulle slippes.

Selv om Peter Hansen forsøgte at undgå forhindringerne, så skød han lige igennem et ungt træ tæt på målet, uden at det ændrede nævneværdigt på pilens træfpunkt.

Alle mål var 3-D figurer. De fire pile fra venstre gav alle fem point, mens den yderste til højre udløste tre point.

Så tæt sad pilene i omskydningen.

Benhård konkurrence

Efter et par timer var vi igennem banen, og i lighed med de andre patruljer vendte vi tilbage til udgangspunktet, hvor der skulle tælles point sammen. På patruljen lige efter os var blandt andre Orla Hansen, forbundsmesteren 2016 i compound, og da hans pointsum blev talt sammen til 144 ud af 150 mulige, var vi nok mange, der gik ud fra, at hans ville gentage sin succes.

Men det skulle vise sig at blive en benhård og tæt dyst i toppen. For Orlas navn var blot ét ud af fire, som blev råbt op til at skulle ud i omskydning – om andenpladsen!

For mesterskabet var blevet kørt i hus af en uhyggelig sikker Peter Fogh Rasmussen, som havde scoret fuldt hus – 150 point – altså lutter pletskud.

-Ja, da jeg manglede to pile, og forstod, hvad jeg var på vej til at score, blev jeg lige en anelse mere koncentreret og vist helt tavs, afslørede Peter Fogh bagefter overfor Jægers udsendte.

Omskydningen foregik mellem Eigil Frey, Jacob Steffensen, Jesper Hansen og som nævnt Orla Hansen. De skulle hver slippe én pil, og den, der var tættest ved centrum, ville vinde. Det lykkedes Orla Hansen at sætte sin pil et par mm tættere end Jesper Hansen, og dermed kunne sidste års vinder vende hjem til Bornholm med sølvet.

I klassen for traditionelle buer imponerede Helge Brummer ved at vinde guldet med 106 point, hele 24 point foran sidste års mester, Eric Paulsen, mens Jacob Ladefoged vandt bronze med 68 point.

Hos damerne var det igen i år Kirstine Klausen, som sejrede med flotte 126 point. Sølv- og bronzevinderne var også identiske med rækkefølgen i 2016, nemlig Anette Olsen (120 point) og Stefanie Paulsen (112 point).

Compound fik en imponerende vinder i Peter Fogh Rasmussen med 150 point, foran Orla Hansen (tv) og Jesper Hansen, begge 144 point (afgjort efter omskydning).

I traditionel bue sejrede Helge Brummer med 106 point foran Eric Paulsen (tv) med 82 point og Jacob Ladefoged, 68 point.

Dameklassen blev vundet af Kirstine Klausen med 126 point, foran Anette Olsen (tv), 120 point, og Stefanie Paulsen, 112 point.

Kommet for at blive?

Hvis man vover et forsigtigt kig i glaskuglen, så er omridset af en lignende deltagermæssig succes en stor mulighed i 2018, hvis den samme parring mellem FaDB skydningen og Jægerforbundets FM bliver gentaget. Hvorvidt det kommer til at ske, er for tidligt at sige nu, men Jægerforbundets praktiske gris til FM, Lars Thune Andersen, erklærer, at alle gode kræfter både i DJ og i FaDB gerne vil fortsætte samarbejdet til næste år.