Offentliggjort den: 23. maj 2017

FM i jagthornsblæsning 2017: Et værn mod jagtens forfladigelse

Danmarks Jægerforbund afholdte d. 20. maj 2017 sit 25.ende forbundsmesterskab i jagthornsblæsning – det blev igen i år en stor succes. Læs reportagen og se alle billederne fra dagen her.

Tekst: Thomas Lindy Nissen
Foto: Thomas Lindy Nissen

Reventlowparken på herregården

Pederstrup på det østlige Lolland, dannede i år ramme om Danmarks Jægerforbunds 25.ende forbundsmesterskab i jagthornsblæsning. Parken lagde med sin brede variation af forskellige hjemmehørende såvel som eksotiske træsorter en fin ramme om de mange smukke toner. Derudover bød parken på et rigt udvalg af farverige kunstværker i træ, metal og andre elementer.

Vejret var ikke specielt godt fra morgenstunden. Det var køligt, og hvor dagen forinden havde budt på sommersol og 25 grader, bød denne lørdag morgenstund på tunge skyer, let periodisk støvregn og frisk vind. Det skulle dog vise sig, at vejret akkurat som stemning skulle blive bedre og bedre som dagen skred frem.

Forhindrer jagtens forfladigelse

Formand for Jagthornsudvalget, Bjarne Rasmussen kom i sin velkomsttale ved dette forbundsmesterskab ind på vigtige emner såsom fornyelse.

- Selv om der er gået 25 år, er der ikke sket det store i den måde, vi afvikler vores mesterskaber på, men vi skal altid forsøge at udvikle os. Jeg ved, at der er kredse, som kunne ønske, at vi fremover også vil lægge mesterskaberne i større byer. Jeg er tilhænger af nye ideer, men det er samtidig vigtigt for mig, at blæserne støtter op om forslagene, sagde han.

Han opfordrede samtidig alle til at videregive gode ideer til kredsenes koordinatorer, så forslagene kan blive behandlet på koordinatormødet i september.

Hovedbestyrelsesmedlem for kreds 6, Stig Egede Hansen, var mødt op på vegne af Hovedbestyrelsen. I sin velkomsttale kom han bl.a. ind på vigtigheden af jagthornsblæsning på jagt:

- Jagthornsblæsning er også på praktisk jagt et vigtigt element. Intet andet kan bringe den rigtige respekt og følelse op i jægerne. Det kan være signalerne Giv agt og Samling om morgenen, der jo bringer jægerne i den rette stemning eller Frokostsignalet, der også har noget med stemning at gøre. Også signalet Jagt forbi, er efter en dejlig dag i naturen, med til at vi kan vise vildtet den rette ære på paraden. Jagthornet er grundlæggende et vigtigt element i, at jagten ikke forfladiges, konstaterede han.

Afslutningsvis kom han ind på vigtigheden af de lokale jagtforeningers arbejde med den store bredde inden for jagthornsblæsning. For uden et ordentligt rekrutteringsgrundlag ville der selvfølgelig ikke være en elite af så høj kvalitet, som den vi ser ved forbundsmesterskaberne.

Lejr efter lejr

En af dagens dygtige blæsere var Mads Petersen på blot 14 år. Mads stillede op i Mester klasse Fürst Pless, og det var en stolt far og ligeledes jagthornsblæser, Ole Petersen, der fulgte med fra scenekanten. Rent faktisk var det Mads, der startede med at blæse jagthorn, hvorefter Ole fik interessen. Ole er dog ikke på helt samme niveau som sønnen, hvorfor han ikke stillede op i individuel klasse.

I løbet af formiddagen blev den ene lejr med kunstfærdige ”våbenskjolde” sat op efter den anden. Teltene var rejst, og i al venskabelighed var ”territorierne” for de forskellige blæsergrupper nu mærket af. I takt med udbygningen af lejrer og det stigende fremmøde af deltagere og publikummer steg stemningen ligeledes.

Musisk fællesskab

I en bramfri tone, som den kun findes på ”stenbroen”, blev jeg budt på kaffe, en lille én og rundstykker hos Jagthornsblæserne Greve. Mens jeg sad der, med velklingende toner i ørerne – både de bramfrie og de musikalske – fik jeg en fornemmelse af, hvorfor man også deltager ved disse mesterskaber. Ikke alene er musikken fantastisk, men også det at være blandt jægere og jagthornsentusiaster med det fællesskab, der følger, har enormt meget at byde på.

Mine nye venner fra Greve har været lidt op og ned gennem rækkerne de senere år, og endte ved dette års mesterskab med 1.121 point på en tredjeplads i Gruppe B-klassen. Guld og sølv i den klasse blev taget af henholdsvis Odense Jagthornsgruppe med 1.344 point og Næstved Jagthornblæsere (hold 2) med 1.191 point.

Intet ”hattrick”

Vestjysk Jagthornblæserlaug, der de sidste to år har været placeret lige uden for medaljerækken i sin klasse, tog i år med 1.363 point guldet i Gruppe A-klassen. Det blev fejret ved at lade champagnepropperne springe, og der blev sågar drukket af pokalen.

I Solo Mester klasse Fürst Pless kunne der let være opstået forvirring. Her sikrede de to – næsten – navnebrødre Peter Koefoed og Peter Kofoed sig nemlig henholdsvis guld og sølv, mens Palle Hansen tog bronze.

I Gruppe Mester klasse stod Broby Blæserne med muligheden for i år at ”score hattrick”. Det blev desværre for fynboerne kun til ”stolpe-ud”, idet de seks medlemmer af Vamdrup Jagthornsblæsere scorede 100 point mere end de sidste to års guldvindere. Bronze i den klasse blev taget af Hubertusblæserne.

I Solo Mester klasse Parforce stillede blot to blæsere. Søren Thomsen vandt her guld med 1.529 point, mens Lars Hindkjær tog sølv med 1.313 point.

Bedre og bedre

Forbundsmesterskabet blev i år arrangeret af Nakskov Jagthornsblæsere. Praktisk koordinator for mesterskabet, Jens Langhoff sagde med stolthed i stemmen:

- Jeg synes, det er gået strygende, jeg kan næsten ikke få armene ned. Det store fremmøde af både jagthornsblæsere, men også lokale borgere uden tilknytning til jagt, er jeg virkelig tilfreds med.

Afslutningsvis gav dommer Carsten Svanberg en overordnet kritik af dagens deltagere. Han sagde bl.a.:

-  Det er ikke kun i mestergrupperne, at kvaliteten er steget, men i alle klasser. Så I er selv ude om, at det er blevet sværere at opnå høje point, fordi niveauet stiger.

Han pointerede herefter, at dommerne har stor fornøjelse og glæde ud af at deltage ved disse mesterskaber.

- Den glæde, det høje humør og den entusiasme I lægger for dagen, kan næsten ikke være smukkere, fortsatte han.

Vel mødt på Hjerl Hede

Ved den afsluttende fællesblæsning viste scenen sig langt fra stor nok. Blæserne bredte sig vidt ud over begge sider af scenen, mens der blev blæst Jægerkoret fra Elverhøj.

DJ’s 25.ende forbundsmesterskab i jagthornsblæsning sluttede desuden i solskin. Det blev ganske enkelt endnu et mesterskab med flot fremmøde, god stemning og smukke oplevelser.

Næste forbundsmesterskab i jagthornsblæsning finder sted d. 26 maj 2018 på Hjerl Hede mellem Holstebro og Skive. Vel mødt.

Se alle billederne fra dagen

Virker billederne ovenfor ikke, kan du finde dem her.

Se en video fra dagen her

Videoen er optaget af www.nakskovwebtv.dk

Se billeder af vinderne