Offentliggjort den: 06. januar 2016

Transport af hund til Sverige

Hvis du ønsker at medbringe din egen hund på jagt eller ferie i Sverige, er regelsættet ikke længere helt så stramt, som det er angivet i Jæger januar i artiklen ”Dagjagter mod Nord”.

Reglerne for transport af hund til sverige har ændret sig. Der er ikke længere krav om blodprøve, behandling mod rævens bændelorm og heller ikke behandling mod indvoldsorm.

De formelle krav er følgende:

• EU kæledyrspas
  • ID mærkning
  • Vaccination mod rabies

EU-kæledyrspas

Angående EU-kæledyrspas, så skal det udstedes af din danske dyrlæge før afrejse. Passet bruges b.la. til at registrere rabiesvaccinationen og er en forudsætning for, at hunden kan tages ud af landet.

Angående ID-mærkning skal det være en mikrochip (der kan aflæses af en læseenhed, der er kompatibel med ISO Standard 11785). Hvis hunden er ID-mærket med tatovering, skal det være foretaget senest før den 3. juli 2011.

Rabiesvaccination

Angående rabiesvaccination, så skal det være foretaget af din danske dyrlæge senest 21 dage før afrejse, og med en godkendt vaccine. Vaccinationen indføres i EU-kæledyrspasset.

Endelig, så skal du ved rejse til Sverige altid melde til toldmyndighederne, at du har hund med. Du skal gå gennem den røde kanal ved tolden, og henvende dig. Er der ikke personale til stede, skal du ifølge reglerne bruge den opsatte telefon og ringe på det opgivne nummer og rapportere, at du har hund med.

Såfremt du ikke selv ejer den medbragte hund, skal der medbringes en fuldmagt fra ejeren, se mere her.

Sverige blev pålagt af EU at ændre deres regler, så de kom i overensstemmelse med Danmark og resten af EU. Men reglerne ændres med ujævne mellemrum, så vil du være helt sikker, så hold dig orienteret på myndighedernes egne hjemmesider:

Tekst: Max Steinar, Danmarks Jægerforbund
Foto: Max Steinar, Danmarks Jægerforbund