Offentliggjort den: 29. november 2016

Skyd kortnæbbet gås i januar

Miljø- og fødevareministeren har netop udsendt en ny bekendtgørelse om, at der kan jages kortnæbbet gås i januar. Udvidelsen af jagttiden sker efter indstilling fra Vildtforvaltningsrådet.

Tekst: SVANA/Kenneth Sletten Christensen, Danmarks Jægerforbund
Foto: Niels Søndergaard, Danmarks Jægerforbund

Jagttiden på kortnæbbet gås bliver udvidet en måned, så den også kan jages i januar.

Det fremgår af en ny bekendtgørelse, som miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen har udsendt.

Dermed er jagttiden på kortnæbbet gås nu fra 1. september til 31. januar.

Udvidelsen sker efter indstilling fra Vildtforvaltningsrådet. Den seneste vurdering af bestanden er på 75.000, og på internationalt plan har man en målsætning om at holde bestanden stabilt på 60.000. Målsætningen blev i sin tid fastsat efter, at bestanden over en årrække var vokset kraftigt, hvilket blandt andet gik hårdt ud over marker langs trækruten.

For at holde bestandsniveauet på 60.000 tilpasses jagten løbende, og der laves hvert år tællinger af arten. Den kortnæbbede gås yngler ikke i Danmark, men efterår, vinter og forår er den jyske vestkyst en yndet rasteplads.

Tilfredshed i Jægerforbundet

Hos Danmarks Jægerforbunds formand, Claus Lind Christensen, er der tilfredshed over, at der atter er åbnet for jagten på kortnæbbet gås:

- Det er gode nyheder, at ministeren har fulgt et enigt vildtforvaltningsråds indstilling, og at den adaptive forvaltningsplan for kortnæbbet gås nu igen åbner for jagt på arten i januar måned. Det er et fremragende eksempel på, at i takt med at vi får mere erfaring tilpasses vores jagtmuligheder.

Du kan læse om, hvad adaptiv forvaltning er her, hvor du også finder vores video om emnet.