Offentliggjort den: 29. september 2016

Ny rovfugl forgiftet

En ny rovfugleforgiftning er blevet konstateret i Nordsjælland. Denne gang er det en havørn. Det skriver DOF skriver i dag på deres hjemmeside.

Tekst: Kenneth Sletten Christensen, Danmarks Jægerforbund
Foto: Knud Flensted, DOF

En havørn er blevet dokumenteret dræbt af det forbudte giftstof carbofuran. Det skriver DOF i dag på deres hjemmeside.

Havnørnen, der er en han, blev fundet død den 1. september 2016 på en mark nær Smørum på Sjælland. Der er blevet foretaget en såkaldt toksikologisk undersøgelse af DTU Veterinærinstituttet af ørnen, der i øvrigt var sund og rask. Og det var altså her, man fandt at den havde indtaget carbofuran.

Stoffet carbofuran har været forbudt i Europa siden 2008, alligevel har der de senere år været flere sager med forgiftede rovfugle:

- Det stof hører ingen steder hjemme i naturen, og det er mig ubegribeligt, at der forsat er tilfælde af forgiftning af rovfugle med det. Jeg kan kun opfordre til, at alle med viden om denne eller andre ulovligheder går til politiet, siger Claus Lind Christensen, formand for Danmarks Jægerforbund.