Offentliggjort den: 12. oktober 2016

Mere end 1000 vinger i september!

Med i alt 1.037 vinger indsendt i september, fik vi en god start på vingeundersøgelsen i jagtsæsonen 2016/17. Det gode resultat skal ses i lyset af, at vejret i en længere periode gennem september faktisk ikke var specielt godt til gåse- og andejagt.

Tekst: Thomas Kjær Christensen, DCE, Aarhus Universitet

Der blev indsendt fine antal af specielt canadagås og dobbeltbekkasin, og for svømmeænder var spidsand godt repræsenteret set i forhold til andelen af sidste års totale antal, mens krikand blev den absolutte topscorer med 598 vinger. En enkelt vinge fra atlingand blev det til, som kan sammenlignes med sidste års rekord, hvor vi modtog 6 vinger af denne art i september måned.

Indsend vinger til vingeundersøgelsen

Det er frivilligt at deltage i vingeundersøgelsen, som omfatter ænder, gæs, blishøns, skovsneppe og dobbeltbekkasin. Klip én vinge af de nedlagte fugle og send dem til os i de specielle vingekuverter, som kan fås ved at sende navn og adresse til vinger@bios.au.dk eller ved at ringe på 87150000. Vi sender også forsendelseskuverter hvor portoen er betalt, så der ikke er udgifter forbundet med at deltage.

Alle der indsender vinger er med i månedlige lodtrækninger om rigtig gode svenske EKA knive, samt ved sæsonens slutning i lodtrækningen om en duejagt i England sponseret af Buhls Jagtrejser og et gavekort til Korsholm på kr. 1.000,-.

I sidste sæson vandt Palle Kristensen fra Varde duejagten, mens Hans Henrik B. Thomsen fra Oksbøl vandt gavekortet. Vinderchancen stiger med antallet af indsendte vinger, men er generelt større end i onsdagslotto. I september måned i år blev vinderen af en kniv Helge Pilgård, Vinderup. Han indsendte i alt 68 vinger.

Sidste års vinder af en jagtrejse til England, Palle Kristensen fra Varde.

Ved at deltage i vingeundersøgelsen har man ikke blot chancen for at vinde præmier, man bidrager også til at vi i Danmark har den nok bedste oversigt over vildtudbyttet i Europa og dermed det bedste grundlag for at forvalte vores fuglevildt på en bæredygtig måde.

I de to næste sæsoner er der specielt fokus på fløjlsand og havlit, hvor vi meget gerne vil have alle de vinger, vi kan få. Ud over registrering af antal og køn og alder, vil fjer fra vingerne fra havlit og fløjlsand blive undersøgt med en teknik, der giver information om, hvor fuglene er opvokset. Vi ved nemlig ikke meget om, hvor de fugle vi skyder i Danmark rent faktisk yngler: om det er i Skandinavien eller langt inde i Rusland.

vingeundersøgelsens hjemmeside kan man gennem sæsonen følge med i, hvor mange vinger, der er blevet indsendt, få information om baggrunden for vingeundersøgelsen, se tidligere års resultater og finde en vejledning i indsendelse.

Husk det er gratis at deltage.

Knæk og bræk