Offentliggjort den: 04. oktober 2016

Jagtens Hus vinder Syddjurs Kommunes arkitekturpris

I går fik formanden for Danmarks Jægerforbund, Claus Lind Christensen, overrakt Syddjurs Kommunes arkitekturpris for Jagtens Hus. Prisen blev uddelt for første gang.

Tekst: Alette Lena Skov-Hansen, Syddjurs Kommune

Syddjurs Kommunes Arkitektur- og Bevaringspris blev i går uddelt for første gang.

Der blev uddelt to priser og begge fik overrakt den smukke plakette i sandstøbt glas, som glaskunstner Micha Karslund, Handrup, har udformet.

Arkitekturprisen blev givet til formand for Jægerforbundet Claus Lind Christensen for Jagtens Hus ved Kalø, Molsvej 34, 8410 Rønde.

Jagtens Hus fik prisen for nyt byggeri med stor arkitektonisk værdi, en høj kvalitet i udførelsen og smukt tilpasset det omkringliggende landsskab.

Bevaringsprisen blev givet til David Earle Robinson og Anne Bloch Jørgensen Robinson for Grønningen 3, 8400 Ebeltoft.

Grønningen 3 fik prisen for en smuk og respektfuld restaurering af en bevaringsværdig bygning på et niveau, som var den fredet.

Kirstine Bille, udvalgsformand for Plan, udvikling og kultur og formand for komitéen motiverede og overrakte priserne foran ca. 45 fremmødte gæster.

Jagtens Hus lagde ramme om arrangementet som foregik på Arkitekturens Dag, der bliver fejret over hele landet.

Syddjurs Kommune vil også fremover uddele en arkitektur og bevaringspris og forslag til kandidater kan sendes ind allerede nu via Syddjurs Kommunes hjemmeside http://www.syddjurs.dk/arkitekturpris

Formanden for komitéen bag Syddjurs Kommunes Arkitektur- og Bevaringspris, Kirstine Bille, motiverer priserne. Foto: Alette Lena Skov-Hansen