Offentliggjort den: 21. september 2016

Jægerforbundets FM i jagtfeltskydning

Der var fantastiske forhold på Ulfborg Skyttecenter, da forbundsmesterskabet i jagtfeltskydning blev afholdt søndag den 18. september. Det benyttede Jacob Christensen til at udføre en formidabel skydning.

Tekst: Max Steinar, Danmarks Jægerforbund
Foto: Max Steinar, Danmarks Jægerforbund

Da Danmarks Jægerforbund kronede sin mester i jagtfeltskydning på Ulfborg Skyttecenter søndag den 18. september, var der selvfølgelig ingen over. Men heller ingen ved siden af, for Jacob Christensen lå i front fra start til slut. Både under den ordinære skydning såvel som under finalen. Han vandt med en imponerende margen på 21 point til nummer to - så stort et hul er sjældent blandt de skrappe drenge.

Den 43-årige skytte fra Københoved syd for Vejen har prøvet det én gang før, idet han i 2011 også vandt FM. Dengang med hele 32 point foran nummer to.

Jacob Christensen var lige så jublende lykkelig denne gang. At vinde FM hos DJ bliver aldrig en rutinesag, og Jacob afslørede, at hans adrenalin niveau var ekstremt højt.

- Grunden til at jeg skød det første skud forbi i finalen var ganske simpelt nerver. Og selv om jeg er dødtræt nu, så ved jeg, at når jeg går i seng i aften, så vil jeg ikke kunne sove. Adrenalinet sidder simpelthen i min krop i mange timer bagefter.

Jacob sluttede med 526 point foran Dubravko Butic med 505 point, og med Steen Schrøder på bronzepladsen med 491 point.

Fantastisk vejr

Det rekordgode sensommervejr begunstigede også de i alt 218 fremmødte skytter. Sol med spredte skyer og ellers knaldblå himmel og let vind var optimale forhold. Ikke færre end 48 hjælpere bemandede de to feltbaner fra tidligt morgen til medio eftermiddag, hvor den ordinære skydning var overstået. Herefter var det tid til den klassiske finale hos mesterskytterne, som altid trækker mange tilskuere.

Inden da var der faldet en afgørelse i de tre andre klasser, nemlig jægerklassen, dameklassen og veteranerne.

I jægerklassen vandt Jonas Vestermark med 414 point foran Erik Olsen, 403 point, og Lasse Pedersen, 401 point.

Hos damerne sejrede Jette Christensen med 331 point foran Christina Askholm Nissen, 320 point, og med Anette Lindhart som nummer tre med 311 point.

Endelig, så blev veteranklassen vundet af Carsten Klingenberg med 379 point, foran Anders Præst, 368 point, og Rolf Hagstrøm, 362 point.

Du kan se alle resultaterne fra skydningen her.

Se film fra jagtfeltskydning 2016

Thomas Ustrup, der har Facebooksiden Jagtbog, har lavet en flot film fra FM i jagtfeltskydning 2016, som du kan se her.