Offentliggjort den: 18. april 2016

Helligdom eller ressource?

Det er temaet, når Hørring Kommune inviterer til Danmarks første folkemøde om naturen i Danmark. Arrangementet hedder Naturmødet og afholdes i Hirtshals den sidste weekend i maj. Danmarks Jægerforbund er naturligvis med, og du er også inviteret.

Tekst: Torsten Lind Søndergaard, Danmarks Jægerforbund

Fra torsdag den 26. maj til lørdag den 28. maj er der folkemøde om naturen i Hirtshals. Her mødes politikere, Danmarks grønne organisationer, videnskabsfolk, naturinteresserede og naturligvis Danmarks Jægerforbund med hinanden og befolkningen til en åben debat om retningen for naturen i Danmark.

Overskriften på årets Naturmøde lyder: Helligdom eller ressource?

Naturen er også til for mennesker

Et tema, der ligger lige til højre geværløb for Danmarks Jægerforbund, siger DJ-formand Claus Lind Christensen, der skal deltage i åbningsdebatten torsdag med blandt andre Ella Maria Bisschop-Larsen fra Danmarks Naturfredningsforening, Lone Andersen fra Landbrug & Fødevarer og biolog Rasmus Ejrnæs:

- Som andre grønne organisationer arbejder Danmarks Jægerforbund for at forbedre naturen i Danmark. Vores tilgang til naturen er meget praktisk og i øjenhøjde med både natur og mennesker. Det skal forstås på den måde, at mennesket er en del af naturen, og at vi har ret til at høste af dens overskud – så længe vi kun høster overskuddet af en fornybar ressource.

Vi mener, at en forbedret og en rigere natur ikke kun skal komme naturen til gode, men også mennesker. Vi ser ikke noget modsætningsforhold mellem en rig natur og menneskets brug af naturen – hvad enten det udelukkende er til rekreativt brug eller jagt.

Naturmødet er for Danmarks Jægerforbund en god lejlighed til at tale om retten til at udnytte naturens overskud, siger Claus Lind Christensen.

Naturens vildeste spisekammer

Danmarks Jægerforbund deltager i fire debatter på Naturmødet. Se programmet her.

Jægerforbundets lokale kræfter i kreds 1 er gået sammen med Danmarks Sportsfiskerforbund i Nordjylland om et telt med sloganet ’Naturens vildeste spisekammer’. Teltet bliver placeret i centrum af Hirtshals helt tæt på havnen. I teltet kommer der til at foregå en masse aktiviteter som fluebinding, smykkefremstilling af gevirer, konkurrencer og selvfølgelig smagsprøver på friskgrillet vildtkød.

- Vi ser frem til, at Hjørring Kommune omdanner Hirtshals til et sprudlende samlingspunkt med spændende aktiviteter, sjove oplevelser og stærke debatter for alle med passion for naturen. Dermed kan Naturmødet være med til at sætte naturen endnu højere på den landspolitiske dagsorden. I Jægerforbundet vil vi i hvert fald gøre vores til at bringe fokus på både gode natur- og smagsoplevelser, samt regeringens naturpakke og det, som vi spiller ind med i denne meget aktuelle sag, siger Claus Lind Christensen.

Vi vil løbende samle flere informationer og nyheder om naturmødet her.