Offentliggjort den: 17. juni 2016

Forbundsmesterskabet i jagtsti 2016: Fireren fejrer triumfer

Ingen over og ingen ved siden af kreds 4; for ottende år i træk vandt sønderjyderne holdkonkurrencen, og for fjerde gang blev Morten Vinding fra kreds 4 også individuel mester. Mesterskabets opbygning og afvikling fik lutter anerkendende smil og rosende ord.

Tekst: Max Steinar, Danmarks Jægerforbund
Foto: Max Steinar, Danmarks Jægerforbund

Een gang om året kan medlemmerne af Danmarks Jægerforbunds mødes og konkurrere om, hvem der har den største paratviden og det mest træfsikre øje, når forbundsmesterskabet i jagtsti skal afgøres. Mesterskabet indeholder den charmerende, men også vanskelige kombination af viden, erfaring og evnen til at betjene et haglgevær til ofte meget krævende mål.

Som altid til mesterskaber af den ene eller anden karakter, spiller også held og tilfældigheder en lille rolle. Men det kan ikke være hele årsagen til, at den samme kreds nu for ottende år i træk får guldmedaljerne lagt omkring halsen. De seje sønderjyder kunne atter trække sig sejrrige ud som hold betragtet - oven i købet også med både guld- og bronzemedalje individuelt omkring halsen.

Podieplaceringerne individuelt blev - pudsigt nok - en gentagelse af 2015, med Morten Vinding som vinder, mens Ivar Høst tog sølv og Peter Bülow Hansen fik bronze. Ivar Høst - deltager fra kreds 1, hvor han til dagligt er vildtkonsulent - formår altså at kile sig ind i dominansen fra kreds 4. Morten Vinding har nu vundet mesterskabet fire gange i alt, og han overgås kun af den gamle rotte Jakob Blok (der ikke var med), som har vundet seks gange.

Bekkasinpost

Jagtstien blev afviklet på Testrupgård ved Mårslet, og arrangører var kreds 3. Det skabte automatisk høje forventninger hos feltets måske mest erfarne deltager, den tidligere tredobbelte vinder, Jens Peter Lübker.

– Ja, her i kredsen laver de altid imponerende gode og spændende jagtstier, hvor vi er sikre på fagligt højt niveau og en meget stram og punktlig afvikling, erklærede den 59-årige deltager, inden han gik ud på jagtstien.

Første post var en ren teoripost, som Jens Peter Lübker slap rigtigt fornuftigt fra; han scorede 14 point ud af 20 mulige. Kunne han holde det snit på alle otte poster, ville han ikke klage.

Post 2 var en skydemæssig nyskabelse: Deltagerne skulle forestille at være på bekkasinjagt, hvor de skulle trampe fuglene op. Sorte lerduer var dobbeltbekkasiner, orange var enkeltbekkasiner. Det var heller ikke svært. Men skydningen – den viste sig at være svær. Hvilket i øvrigt gjaldt for alle skydeposterne. Duerne fløj hurtigt, og mange af dem startede på halvlang afstand, og var hurtigt ude på seriøst vanskeligt hold.

– Jeg har aldrig været med til et FM, hvor vi skulle gå frem og så skyde, når duerne dukkede op – nyt og spændende aspekt, mente Jens Peter Lübker.

Afstandsbedømmelse

Med på posten var – som ved mange andre poster – afstandsbedømmelse. Normalt en genre, som Lübker behersker fint, men ikke denne dag. Næsten alle posterne stod ude i de mange kornmarker omkring Testrupgård, og at bedømme afstanden korrekt ud over det bølgende korn var åbenbart vanskeligt, idet Lübker blot fik ét enkelt point i alt på alle posterne.

Post 3 var en kombination af skydning med "riffel til kronvildt i bevægelse", hvilket i praksis var et luftgevær til en råvildtskive – samt teori. Lübker ramte ingen af skiverne, men han fik til gengæld flere rigtige svar i teori. Her var fald af kronvildt, råvildt og gås, og så skulle han bl.a. også svare på, om en kugle i kaliber 6,5x55 på 10,1 gram med en udgangshastighed på 780 meter i sekunder og en E100 på 2.505 joule var lovlig til kronvildt (hvilket den er).

Et sæt tænder bedømte Lübker straks til at være fra en vildsvine-so:

– Ja, det er faktisk fra en ældre so, for som du kan se her i bunden, så er tanden lukket,  og så er det et ældre dyr, forklarede han til den noget imponerede post-ansvarlige.

Hvilken plante?

Post 4 tog pusten fra både Lübker og redaktionens udsendte. For her havde jagtsti arrangørerne i det tidlige forår tilsået små afgrænsede områder med forskellige plantearter, som deltagerne skulle sætte navn på. At være så forudsende var virkeligt imponerende.

Små to timer efter at være startet kom Lübker i mål. Han lukkede og slukkede ved en teoripost, hvor han ifølge den post-ansvarlige tog flest point af alle indtil da. Hans totale score lød på 93 point, så selv om han fik så få point i afstandsbedømmelse og ramte meget få lerduer, formåede han at presse sig ind blandt de ti bedste af de 39 deltagere.

– Ja, vi ved godt, at skydningen måske var for vanskelig, lød det fra Karl-Otto Nielsen på vegne af arrangørerne ved præmieoverrækkelsen.

– Vi var nok fem til ti procent til den svære side, for der blev jo ikke givet ét eneste guldmærke (hvilket bliver udløst, når man scorer 80 procent af maksimum antal point, red).

Det behøvede Karl-Otto Nielsen og hans kollegaer dog ikke at bekymre sig om, fastslog vinderen,  Morten Vinding, som tog ordet efter at præmieoverrækkelsen var ved at være til ende:

– I må endelig ikke slække på skydningen. Det her er forbundsmesterskaberne – det skal jo være svært, sagde han.

Og det udløste et "Det er hørt!" fra publikum.

De gamle rotter og de unge kvinder

FM i jagtsti er kendetegnet ved en masse "gamle rotter" og meget få nybegyndere. Men til manges overraskelse var der et par helt nyslåede jægere med. Ja, Naja Schmidt og Signe Badsberg Ovesen var faktisk ikke "rigtige" jægere, for de havde kun haft jagttegn i én måned - og skydeprøven havde de stadig ikke været oppe til.

Dyb respekt.

– I turde godt melde jer til sådan et forbundsmesterskab?

– Vi deltog i en aspirant-jagtsti i kreds 1, hvor jeg blev nummer tre og Signe nummer to blandt cirka 30 deltagere, fortæller Naja, 31 år.

– Og vores undervisere gik ud fra som en given ting, at vi ville deltage i FM – så det gjorde vi. "Tag det som en oplevelse, for I vil lære en masse", sagde vores lærere, og det har vi gjort. Det har virkelig været sjovt og udfordrende – og meget svært.

– Ja, og så har der været en rigtig dejlig afslappet stemning, selv om det er et mesterskab, syntes Signe, 26 år.

– Jeg vil gerne med næste år, hvis jeg altså kvalificerer mig ved kredsjagtstien – og så vil jeg prøve at få min far med.

– God ide, mente Naja, som vil prøve at få nogle af sine kollegaer med.

Så til alle jer erfarne jægere derude i Danmark, som hvert år læser om FM i jagtsti og overvejer om I vil og tør tilmelde jer: Kan et par "grønskollinger" som de to nordjyder deltage, kan I også! Der er stor risiko for, ja, nærmest garanti for, at I ikke kan svare på det hele, men der er tilsvarende en sikkerhed for, at I vil tage hjem meget klogere på jagt, natur og skydning.

Jagtsti 2016 - individuel stilling - Top 10

1. Morten Vinding, kreds 4, 48 skud, 113 point.

2. Ivar Høst, kreds 1, 41 skud, 108 point.

3. Peter Bülow Hansen, kreds 4, 46 skud, 104 point.

4. Thoams Michaelsen, kreds 1, 46 skud, 101 point.

5. Claus Frahm, kreds 1, 39 skud, 100 point.

6. Jens Peder Skønager, kreds 4, 43 skud, 99 point.

7. Lars True, kreds 3, 43 skud, 98 point.

8. Jens Klaus Jensen, kreds 7, 40 skud, 97 point.

9. Jan Strauss, kreds 1, 45 skud, 96 point.

10. Jens Peter Lübker, kreds 2, 41 skud, 93 point.

Jagtsti 2016 - stilling hold - Top 3

1. Kreds 4, Morten Vinding, Peter Bülow Hansen, Jens Peder Skønager og Tonny Jakobsen, ialt 316 point.

2. Kreds 1, Ivar Høst, Thomas Michaelsen, Jan Strauss og Ole Møller Pedersen, ialt 305 point.

3. Kreds 3, Lars True, Poul Due Jensen, Benjamin Due Stentoft Jensen og Søren Kiel Christoffersen, i alt 270 point.

Se billederne fra arrangementet her

Alternativt kan du klikke her