Offentliggjort den: 17. oktober 2016

DJ’s Jægerskole i nyhederne

I disse dage afholdes der Jægerskoler rundt om i landet, blandt andet på Kalø, hvor deltagerne i går søndag havde både journalister og et kamerahold med på jagt. Resultatet blev et indslag i DR’s nyhedsudsendelse søndag aften:

Flere medier har meldt deres ankomst, så der vil også i dag være gode muligheder for at høre og se mere om børnenes oplevelser.

Franz Holmberg er naturvejleder ved Danmarks Jægerforbund og projektleder på jægerskolerne. Han oplever en stigende interesse for jagt og natur blandt børn:

- Mange børn elsker at være i naturen og elsker at komme med på jagt. I Danmarks Jægerforbund holder vi hver sommer og efterår jægerskoler for børn, hvor vi lærer børnene om vildtbiologi og behandling af det skudte vildt – lige fra det bliver skudt, til det serveres som aftensmad. De 13-15 årige bliver undervist i at skyde med haglbøsse. På alle lejrene går vi på jagt med kompetente jægere, vi overnatter primitivt og tilbereder vores nedlagte mad over bål, fortæller han.

Jægerskolen har udgangspunkt i udendørs lejrliv og primitiv overnatning i shelters. Her bliver børnene introduceret til vildtbiologi og behandling af det vildt, som jægeren skyder, lige fra det bliver nedlagt, til det serveres som aftensmad. De skal finde urter i skoven, og de kommer med på jagt. Den ældste målgruppe får også lov til selv at prøve kræfter med at skyde med haglbøsse.

Jægerskolerne er kort sagt, natur, jagt, friluftsliv, mad over bål og nye venskaber med andre børn, der har samme interesse for jagt og natur.