Offentliggjort den: 21. januar 2016

Det går bedre med sagsbehandlingstiderne

Politiets administrative centre har i en længere periode knoklet med lange sagsbehandlingstider. Status er nu, at kurven er knækket, og ventetiden på nye våbentilladelser og våbenpas falder. Der er dog stadig plads til forbedringer.

Jægerforbundet har i lang tid presset på over for politiets administrative centre (ACØ og ACV), Rigspolitiet og Justitsministeriet for at finde en løsning på de uacceptabelt lange sagsbehandlingstider, som jægere og andre oplevede, når der skulle hentes nye tilladelser, laves våbenpas eller lignende.

Men nu ser det ud til at lysne i horisonten.

Glæde i ACØ

Jægere, der bor øst for Storebælt, har lidt mere end deres jyske ligesindede, men i ACØ har en række vikaransættelser hjulpet til med at få knækket kurven. Du kan se de aktuelle ventetider i bunden af siden.

Centerchef i ACØ, Pernille Brinch, er glad for at bunkerne nu tynder ud:

-  Det er selvfølgelig tilfredsstillende, at ventetiden falder over en bred kam. Vi arbejder på, at det skal komme længere ned, men der er stadig udfordringer. Lige nu har vi nogle it-problemer, der gør, at det tager lang tid at kommunikere med serverne. Det er irriterende, men vi er ved at få det løst.

De kurrer, der er på tråden til serverne, betyder også, at eventuelle jægere, der ringer ind med konkrete spørgsmål til enkeltsager, der kræver søgninger i våbenregisteret, vil opleve øget ventetid i telefonen.

Forventer endnu kortere tider

Danmarks Jægerforbund har sammen med Dansk Skytte Union, DGI og våbenhandlerne arbejdet intensivt på at få gjort opmærksom på problemet – og at få det løst.

I 2016 vil der blive tilført yderligere midler til de to administrative centre, der betyder, at nogle af vikaransættelserne er blevet forlænget til marts, og at man lige nu er i færd med at ansætte yderligere fast personel.

- Derfor forventer vi også, at den positive fremgang i sagsbehandlingstiderne vil fortsætte i 2016, fortæller Pernille Brinch.

Danmarks Jægerforbund forventer også yderligere reduktion i sagsbehandlingstiderne og følger fortsat udviklingen i sagen. Vi er blandt andet inviteret til at samarbejde med de administrative centre om fremtidige forbedringer i de digitale processer.

Sagsbehandlingstiderne for ACØ

• Nye tilladelser til jagtvåben: 20 arbejdsdage
  • Fornyelser af våbentilladelser (alle kategorier): 5 arbejdsdage
  • Våbenpas: 20 arbejdsdage
  • Hagl- og luftvåben: 55 arbejdsdage (Det skal bemærkes, at kvitteringen for anmeldelse af glatløbede haglgevær ikke har nogen betydning for, hvorvidt jægeren kan anvende sit glatløbede haglgevær til jagt. Når blot jægeren 8 dage efter erhvervelsen har anmeldt købet til politiet, så er lovens bestemmelser overholdt).
  • SKV (Skytteforeningernes Våbenregister): 5 arbejdsdage
  • Blankvåbentilladelser: 25 arbejdsdage

Sagsbehandlingstiderne for ACV

• Nye tilladelser til jagtvåben: 8 arbejdsdage
  • Fornyelser af våbentilladelser (alle kategorier): 6 arbejdsdage
  • Våbenpas: 7 arbejdsdage
  • Hagl- og luftvåben: 24 arbejdsdage (Det skal bemærkes, at kvitteringen for anmeldelse af glatløbede haglgevær ikke har nogen betydning for, hvorvidt jægeren kan anvende sit glatløbede haglgevær til jagt. Når blot jægeren 8 dage efter erhvervelsen har anmeldt købet til politiet, så er lovens bestemmelser overholdt).
  • SKV (Skytteforeningernes Våbenregister): 8 arbejdsdage
  • Blankvåbentilladelser: 19 arbejdsdage

Vi har samlet alle nyheder og informationer om vores arbejde med sagsbehandlingstiderne her.

Tekst: Kenneth Sletten Christensen, Danmarks Jægerforbund
Foto: www.politi.dk og Danmarks Jægerforbund