Offentliggjort den: 14. oktober 2016

Danmarks første jagtforening for veteraner har hjemme i Varde

Veteranforeninger er en vigtig del af livet efter soldatertiden for mange tidligere udsendte. Nu kan Vardes Kommunes veteraner gå på jagt og udforske naturen sammen i den nystiftede De Danske Veteraners Jagtforening.

Tekst: Pressemeddelelse

En gruppe veteraner fra Varde Kommune har i samarbejde med Danmarks Jægerforbund og kommunens andre jagtforeninger stiftet De Danske Veteraners Jagtforening.

De Danske Veteraners Jagtforening består af en gruppe mennesker, der har været udsendt i internationale missioner for Danmark i forskellige funktioner, heriblandt soldater, sygeplejersker, læger og politifolk og beredskabsansatte. De fleste vender styrkede hjem fra udsendelse, men nogle vender hjem med ar på krop og sjæl. De Danske Veteraners Jagtforening vil bringe veteraner og pårørende ud i naturen og give dem gode oplevelser trods eventuelle fysiske og psykiske udfordringer.

De Danske Veteraners Jagtforening har en vision om at tilbyde jagt- og naturoplevelser til alle naturglade veteraner og deres pårørende i de offentligt tilgængelige områder, der er knyttet til kommuner, regioner og militære områder.

Initiativtager og formand for De Danske Veteraners Jagtforening Kaj Knudsen finder det naturligt, at De Danske Veteraners Jagtforening er stiftet i Varde Kommune, som i forvejen er en stor garnisonskommune med fokus på veteraner og deres pårørende:

- Vi har fra De Danske Veteraners Jagtforening haft god dialog med Varde Kommune, og vi er glade for, at kommunen vil være en medspiller. Varde Kommune har nogle gode rammer for vores vision og vores mission, og vi får mulighed for mange forskellige aktiviteter i naturen og sørger for, at aktiviteterne kan rumme allesiger han.

Oprettelsen af De Danske Veteraners Jagtforening nyder stor opbakning hos Varde Kommune, hvor borgmester Erik Buhl ser positivt på foreningen:

- De Danske Veteraners Jagtforening passer rigtig godt sammen med Varde Kommune, som i forvejen er en dedikeret garnisonskommune med stor fokus på veteraner og pårørende. Det er meget positivt, at veteraner og pårørende sammen kan nyde vores unikke natur og deltage i aktiviteter, der styrker fællesskabet, siger han.

De Danske Veteraners Jagtforenings mission er at:

• skaffe midler til at gøre jagt og natur tilgængelig for alle veteraner og pårørende uanset eventuelle fysiske og psykiske udfordringer.
  • styrke veteraner gennem oplevelser i naturen.
  • lade veteraner bruge deres ressourcer til gavn for andre.

Kaj Knudsen
Formand, De Danske Veteraners Jagtforening