Offentliggjort den: 24. maj 2016

Blæs i barokhaven - FM i jagthorn

I over 10 timer gjaldede hornmusikken henover herregårdslandskabet på smukke Gammel Estrup på Djursland, da årets forbundsmesterskab blev afviklet lørdag den 21. maj med flere hundrede deltagende jagthornsblæsere.

Tekst: Kim Lykke Jensen, Danmarks Jægerforbund
Foto: Kim Lykke Jensen, Danmarks Jægerforbund

Traditionen tro blev årets Forbundsmesterskab i jagthorn indledt med flaghejsning akkompagneret af tonerne til signalet ”honnør for fanen”. Rundt omkring på pladsen var der flere trætte ansigter. For manges vedkommende var dagen nemlig startet midt om natten for at være klar til programstarten på Djursland kl.8.30.

Efter en frisk fællesblæsning, til at få fordrevet den værste morgentræthed, bød formanden for Jagthornsudvalget i Danmarks Jægerforbund, Bjarne Rasmussen, velkommen og rettede en stor tak til arrangørerne fra Auning Jagtforening og museerne på Gammel Estrup for at stille lokaliteten til rådighed.

Dernæst tog hovedbestyrelsesmedlem Kaj Refslund ordet med rosende ord til de aktive jagthornsblæsere:

- Forbundsmesterskaberne i jagthornsblæsning er et af de smukkeste og mest stemningsfulde arrangementer i Danmarks Jægerforbund. Vi er stolte af jer, der gør det muligt, sagde han.

Herefter gik selve konkurrencen i gang. Under de individuelle konkurrencer var der to solister på scenen af gangen – henholdsvis en Fürst Pless-blæser og en Parforce-blæser, der hver skulle blæse to bundne signaler og to frie numre.

Generalprøver i parken

Mens de første soloblæsere var på scenen, var der fuld gang i forberedelserne hos de bedste blæsergrupper.

Herregårdens barokhave var udlagt til øveområde forud for selve konkurrencen. Jægers udsendte var med på en lytter til favoritterne fra Brobyblæsernes generalprøve. Det var tydeligt, at man gik til opgaven med allerstørste seriøsitet og professionalisme. Alt blev nøje planlagt – lige fra det blæsetekniske til gruppens placering på scenen med henblik på at få skabt den bedst mulige klang og resonans i forhold til de omkringliggende bygningers placering. Men der var stadig plads til jovial omgang og drillerier. Blandt andet havde en af gruppens blæsere fået et forkert par bukser på fra morgenstunden, der afveg et par nuancer fra blæsergruppens officielle uniform. Det gav anledning til ikke så få drillerier og muntre bemærkninger.

Soloklassernes konkurrencer (B-klasse, A-klasse og mesterklasse) blev afviklet henover formiddagen. Der var så mange deltagere, at tidsplanen skred en smule, så frokostsignalet først fyldte herregårds-pladsen godt over middag. De fire dommere: Pål Soknes, Peter Deichgräber, Sune Wedam og Ebbe Ringblom kunne derefter holde en velfortjent pause fra indsatsen i dommerteltet foran scenen, hvor det ene bedømmelsesark efter det andet var blevet udfyldt af de dygtige fagfolk.

Mere end rævens død

Efter frokost blev konkurrencen genoptaget. Så var det blæsergruppernes tur. Inden da holdt museumsdirektør Peter Bavnshøj en tale blandt andet om overtagelsen af Dansk Jagt- og Skovbrugsmuseum.

- Der er blevet sagt og skrevet meget om flytningen af museet. Der er mange i Nordsjælland, der er kede af det, men beslutningen er som bekendt taget. Jeg synes, at det giver god mening at placere Jagt- og Skovbrugsmuseet sammen med Landbrugsmuseet og Herregårdsmuseet, der jo har en tæt tilknytning til jagtens historie i Danmark, sagde Peter Bavnshøj.

Ligesom solisterne skulle blæsergrupperne først spille to bundne signaler, inden kreativiteten kunne slippes fri, og de to frie signaler skulle fremføres. Blandt de frie signaler blev det i høj grad demonstreret hvor bredt et repertoire, jagthornet kan favne. Der var både jazzede og blues-inspirerede stykker i en skøn blanding med de mere klassiske kompositioner.

Glade arrangører

De forskellige blæsergrupper havde medbragt deres egne pavilloner, hvor der blev grillet og hygget til den store guldmedalje, men der var også mødt rigtig mange mennesker fra lokalområdet op for at overvære forbundsmesterskaberne i jagthorn. Det vakte stor glæde hos tovholderne fra Auning Jagtforening, der gennem længere tid har haft travlt med at stable arrangementet på benene.

- Vi så annoncen i jagtbladet, om at man søgte værter til årets forbundsmesterskab. Vi var egentligt ikke i tvivl om, at vi ville lægge billet ind på arrangementet, da vi jo har Gammel Estrup i vores baghave og dermed de bedst tænkelige rammer for et jagthornsmesterskab. De var med på ideen, og så gik vi ellers i gang med detailplanlægningen. Der er ret mange praktiske ting, der skal tages højde for, men heldigvis har vi en del messeerfaring at trække på, så det hele er gået fint. Det er dejligt at så mange mennesker er mødt op, og at vi dermed får skabt noget lokal opmærksomhed både i forhold til jagt og hornblæsning, siger Gitte Kobberøe, der er formand for Auning Jagtforening og som sammen med foreningens tidligere HB-medlem, Tage Madsen, havde været tovholdere på arrangementet.

Auning Jagtforening har selv 20 aktive jagthornsblæsere i foreningen, men ingen af disse deltog i årets forbundsmesterskab. Men måske næste år..

Næste år foregår forbundsmesterskaberne i Reventlow-parken på Lolland. Derfor var repræsentanter fra Nakskov Jagthornsblæsere, som skal stå for arrangementet, til stede på Gammel Estrup for at blive inspireret til næste års begivenhed.

Glade vindere

Vejret artede sig nogenlunde i løbet af dagen. Det var ikke for varmt og ikke for koldt. Til gengæld drillede vejrguderne, da præmierne skulle overrækkes. En ordentlig byge lagde nemlig en dæmper for festlighederne.

Som repræsentant for dommerne fremlagde Peter Deichgräber en fælles kritik af dagens deltageres udfoldelser:

- Vi dommere har været meget imponerede over det høje mellem- og bundniveau, der har været i dag, og vi synes, at alle generelt har gjort det godt. Et lille fokusområde til næste år kunne være at være lidt grundigere til at læse noderne. For eksempel har vi i år hørt tre blæsere efter hinanden lave samme fejl. Men overordnede synes vi, at der har været leveret meget flot blæsning i år, sagde dommeren.

Herefter var det tid til overrækkelsen af medaljer og pokaler i de forskellige klasser og horntyper. De fire dommere sluttede dagen af med et musikalsk indslag, inden der blev sunget: ”der er et yndigt land”, ligeledes med musikledsagelse af dommerne.

Se resultater og billeder af vinderne nederst i artiklen.

Læs mere om mesterskabet i augustnummeret af Jæger

Stemningsbilleder fra FM i Jagthorn 2016

Se videoen fra Forbundsmesterskabet i jagthorn 2016

Vindere af Forbundsmesterskabet i jagthorn 2016