Politiet: Vi overholder sagsbehandlingstiderne

Tirsdag, 26. maj 2015

I forbindelse med politiets centralisering af de to våbencentre hos Midt- og Vestjyllands Politi i Holstebro ;(ACV) og hos Københavns Vestegns Politi i Taastrup (ACØ) har der været uacceptable sagsbehandlingstider for jægerne. Det har blandt andet affødt et møde med politiet, hvor Danmarks Jægerforbund har forlangt og er blevet lovet kortere sagsbehandlingstider. Det løfte følger vi naturligvis tæt, hvorfor vi bringer denne status på sagsbehandlingstiderne hos ACV og ACØ. Fra politiet selv forlyder det, at man overholder sagsbehandlingstiderne.

Status ACV

Hos ACV fortæller Jette Bagger Lauritsen, sektionsleder for Våbenafdelingen, at der er blevet knoklet igennem for at sikre opfyldelse af de lovede servicemål, der er 10 arbejdsdage for nye tilladelser, fornyelser af tilladelser og våbenpas.

- I kraft af massivt overarbejde og hjælp på tværs af afdelingerne overholder vi de lovede sagsbehandlingstider, hvor vi har særlig fokus på de erhvervsdrivende og jægerne - ikke mindst op til bukkejagten, siger Jette Bagger Lauritsen og fortsætter:

- Vi oplever desværre nogle problemer med det nye digitale system, når jægerne skal forny riffeltilladelser. Problemet er, at de får betalt for lidt - altså 420 kr. i stedet for 840 kr. Det betyder, at vi skal kontakte jægerne og sikre, at de indbetaler differencen, før vi kan færdiggøre fornyelsen. Her vi jeg gerne bede jægerne om at være omhyggelige med både udfyldelsen og betalingen.

Status ACØ

-Vi har på mødet med Jægerforbundets formand i marts lovet, at vi efter 17. april har en sagsbehandlingstid på maksimalt fire uger (20 arbejdsdage) på nye tilladelser og fornyelser af tilladelser til jagtvåben. De mål overholder vi, mens vi desværre ikke kan overholde samme sagsbehandlingstid omkring våbenpas. Her har vi dog valgt at ekspedere sagerne efter afrejsedatoer, hvis de er oplyst, så jægerne kan komme af sted til tiden, udtaler centerchef Pernille Brinch, ACØ og tilføjer:

- De fire ugers sagsbehandlingstid på nye tilladelser og fornyelser er det realistiske mål at nå ned på. Det kan vi som sagt desværre p.t. ikke overholde for våbenpas, men vi gør, hvad vi kan for også at opfylde dette mål.

Opfordring til jægerne

Fra Politiet lyder der en fælles opfordring til jægerne om ikke at kontakte våbencentrene telefonisk for at høre, hvor langt den enkelte tilladelse er i systemet, for det tager tid fra personalet, der håndterer tilladelserne. Har man derimod rettelser til indsendt materiale eller spørgsmål, er man naturligvis velkommen til at kontakte centrene pr. telefon.

DJ: vi følger det tæt

- På alle danske jægeres vegne, følger vi i sagens natur udviklingen i sagsbehandlingstiderne tæt, siger Jægerforbundets formand, Claus Lind Christensen, og tilføjer:

- Vi har noteret os, at de lovede sagsbehandlingstider overholdes, selv om vi naturligvis gerne havde set dem kortere. Til vores medlemmer vil jeg sige, at hvis I oplever længere sagsbehandlingstider end de lovede, opfordrer jeg jer til at sende en mail til os!

I skal sende en mail til Nicholai Vigger Knudsen på nvk@jaegerne.dk med følgende oplysninger:

1. Indsendelsesdato
  2. Type sag (tilladelse eller våbenpas)
  3. Hvis modtaget, så hvornår
  4. Navn og medlemsnummer,

så vi kan følge op på eventuelle afvigelser i sagsbehandlingstiderne.

Af Morten Sinding-Jensen